Friday, December 18, 2015

Pentaksiran Alternatif

1.      PENDAHULUAN

1.1  Definisi Pentaksiran

Perkataan Assessment berasal daripada perkataan Greek “Assidere” yang membawa maksud “duduk di sini” (Adimin, 2011). Ghaffar, 2011 menyatakan pentaksiran adalah bentuk proses yang mengukur proses penilaian, proses sistematik yang melibatkan pengumpulan, penganalisisan dan penterjemahan keterangan tentang tahap pencapaian pelajar terhadap objektif pengajaran. Pentaksiran merupakan suatu episod dalam proses pembelajaran yang merangkumi aktiviti menghurai, mengumpul, merekod, memberi skor dan menginterpretasi maklumat tentang pembelajaran seorang pelajar bagi sesuatu tujuan.
Proses pentaksiran bertujuan membantu seseorang sama ada guru atau pentadbir membuat keputusan secara menyeluruh (holistik) tentang keseluruhan perkara yang telah dilaksanakan bagi proses penambahbaikan pada masa akan datang. Pentaksiran dalam pendidikan Malaysia berperanan membantu guru untuk mendapatkan maklumat tentang perkembangan individu serta keberkesanan pengajaran dan pembelajaran dalam pembangunan dan pembentukan modal insan.
1.2  Kaedah Pentaksiran

Pentaksiran terbahagi kepada dua kaedah iaitu Pentaksiran Tradisional dan Pentaksiran Alternatif.


3.      PENTAKSIRAN ALTERNATIF

3.1  Definisi Pentaksiran Alternatif

Pentaksiran alternatif  menurut O’Malley dan Valdez Pierce adalah satu kaedah untuk mengetahui apa yang pelajar tahu dan bertujuan untuk melaporkan perkembangan seseorang pelajar. Pentaksiran alternatif juga merupakan satu pendekatan bukan tradisional dalam menilai prestasi pelajar (Aurbach & Associates, 2011). Berdasarkan takrifan yang diberikan, pentaksiran alternatif secara umumnya boleh ditakrifkan sebagai mana-mana kaedah penilaian yang merupakan alternatif selain pentaksiran tradisional yang mana menggunakan ujian pensil-kertas. Antara contoh-contoh pentaksiran alternatif ialah melalui projek, kajian kes, portfolio, seminar, bengkel dan oral pelajar.



 .2  Ciri - ciri Pentaksiran Alternatif

Sebelum pentaksiran alternatif diperkenalkan, pentaksiran tradisional terlebih dahulu dipraktikkan dimana ianya berpandukan berbentuk ujian yang hanya mencakupi kebolehan pelajar mengingat dan kemahiran menghafal semata-mata. Menurut (Begum & Farooqui, 2008), pentaksiran tradisional ini menyebabkan kemahiran lain tidak diaplikasi, dianalisis, disintesis dan dinilai dalam sesuatu penilaian. Oleh yang sedemikian, pentaksiran alternatif mula dipraktikkan dalam sistem pendidikan bagi membolehkan pelajar mengaplikasikan kemahiran berfikir pada aras yang lebih tinggi.

Antara ciri yang dapat dilihat dalam kaedah pentaksiran alternatif ialah ianya berorientasikan proses dimana kaedah ini lebih menumpukan kepada perkembangan dan kemajuan pelajar berbanding keputusan. Ini membantu pelajar untuk meningkatkan potensi diri dalam sesuatu bidang dan bukan hanya berdasarkan kedudukan sedia ada. Selain itu, pentaksiran alternatif adalah bersifat dua hala yang melibatkan kedua-dua pihak iaitu guru dan pelajar. Guru dan pelajar mengambil tanggungjawab bersama dalam melaksanakan penilaian yang dijalankan. Disamping itu, guru boleh menggunakan maklumbalas dari pelajar untuk memperbaiki dan merancang pengajaran yang seterusnya. Pentaksiran alternatif juga bersifat ujian terbuka yang dinamik dan fleksibel. Pelajar mempunyai kebebasan dalam mengemukan idea atau cadangan yang tersendiri. Hal ini dapat membantu pelajar untuk mengaplikasikan pengetahuan dan kemahiran dalam kehidupan sebenar. Selain itu, pentaksiran alternatif merupakan proses pembelajaran yang berterusan. Pentaksiran dijalankan bertujuan untuk memastikan setiap pelajar dapat memahami dan menterjemahkan kehendak tugasan yang diberikan
3.3  Kepentingan Pentaksiran Alternatif

Pentaksiran alternatif diperkenalkan untuk melakukan transformasi dalam sistem pentaksiran negara disamping memantap dan memperkukuhkan pelaksanaan sistem pendidikan negara. Pentaksiran alternatif bermatlamat untuk memberi peluang kepada pelajar untuk menunjukkan kemahiran pemikiran kritikal dan pengetahuan yang mana tidak dapat dinilai dengan menggunakan ujian (pentaksiran tradisional). Selain itu, pelajar juga berpeluang untuk membuat refleksi kendiri terhadap tahap perkembangan pembelajaran mereka disamping mengenalpasti kekuatan dan kelemahan diri dalam PNP, manakala guru pula boleh mengenalpasti kebolehan murid dalam mengaplikasikan pengetahuan yang diperoleh.

3.4  Kelebihan dan Kelemahan Pentaksiran Alternatif

Banyak peningkatan yang berlaku dalam sistem pendidikan negara selepas sistem pentaksiran alternatif dilaksanakan selaras dengan saranan Timbalan Perdana Menteri Malaysia, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang ingin melahirkan lebih ramai modal insan yang holistik. Secara umumnya, sistem pentaksiran alternatif dapat meningkatkan kemahiran berfikir pelajar yang lebih tinggi dan memberi peluang kepada pelajar untuk mengaplikasikan kemahiran dan pengetahuan yang diperolehi dalam kehidupan sebenar. Selain itu juga, sistem pentaksiran alternatif menyediakan peluang kepada pelajar untuk mengekpresikan diri secara kreatif melalui pilihan pelajar itu sendiri.

Walau bagaimanapun, pentaksiran alternatif juga mempunyai kelemahannya yang tersendiri. Pentaksiran alternatif membawa kepada kebimbangan dari segi subjektiviti, kebolehpercayaan dan kesahihannya dalam sistem pendidikan. Selain itu, pentaksiran alternatif turut membebankan guru dari segi masa dan tenaga dimana guru mengambil masa yang panjang untuk menyemak atau menilai prestasi pelajar. Tambahan lagi, guru mempunyai kesukaran dalam membuat pengskoran, berbeza dengan ujian aneka pilihan yang sangat mudah untuk membuat pengskoran tanpa meluangkan masa yang lama


PENGINTEGRASIAN ICT DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN MATEMATIK DI KALANGAN GURU MATEMATIK DI DAERAH KOTA TINGGI. PENGENALAN Artikel ini adalah hasil penulisan Md. Nor Bakar dan Rashita A. Hadi Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia. Kajian di dijalankan bagi mengetahui tahap pengintegrasian ICT dalam pengajaran dan pembelajaran Matematik di kalangan guru Matematik. Tiga aspek telah dikaji bagi menjawab persoalan kajian ini iaitu tahap pengintegrasian ICT di kalangan guru Matematik, kesesuaian kursus ICT yang ditawarkan oleh pihak sekolah atau Pejabat Pelajaran Daerah kepada guru Matematik dan faktor-faktor yang menjadi penghalang kepada pengintegrasian komputer di kalangan guru Matematik. KRITIKAN. Merujuk kepada jurnal, tajuk yang dipilih adalah ringkas dan padat serta menggambarkan apa yang dikaji oleh penulis. Selain itu format tajuk ditulis dengan betul dimulai dengan ketua penulis diikuti nama institusi begitu juga bagi penulis kedua. Abstrak jurnal ini di tulis dengan padat dan ringkas di mana ianya tidak melebihi 200 perkataan. Selain itu di dalam abstrak terdapat tujuan dan tumpuan kajian, kaedah kajian serta penemuan atau hasil kajian serta turut dinyatakan kesimpulan dan rumusan penting kajian. Di samping itu abstrak turut diberikan dalam dwi bahasa iaitu Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris dan disertakan tiga kata kunci dengan format Normal, bersaiz 10 dan Justified yang diletakkan selepas abstrak. Kegunaan kata kunci ialah bertujuan untuk memudahkan pencarian maklumat. Manuskrip jurnal mengandungi bahagian-bahagian penting seperti Pengenalan, Kaedah, Keputusan, Perbincangan dan Rumusan tetapi tidak mengandungi Tinjauan Penulisan.Penulis memaparkan jadual-jadual yang berkaitan kajian dengan lengkap dan jelas. Penggunaan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran di lihat dari dua aspek iaitu aspek pengajaran ianya digunakan sebagai alat persembahan dan demonstrasi manakala dari aspek pembelajaran ianya digunakan sebagai tutorial,latih tubi, penerokaan, aplikasi dan komunikasi. Kementerian Pelajaran telah membekalkan pelbagai kemudahan kepada guru-guru bagi tujuan pengintegrasian ICT dalam pengajaran dan pembelajaran. Namun daripada kajian yang telah dijalankan didapati penggunaan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran Matematik masih pada tahap yang rendah. Di antara halangan yang dikenalpasti ialah guru kurang pengetahuan dan kemahiran dalam ICT. Selain itu kursus-kursus ICT di kalangan guru-guru Matematik adalah amat terhad sedangkan pelbagai kaedah komputer dapat digunakan dalam mata pelajaran ini. Objektif kajian ini ialah mengetahui tahap guru melaksanakan pengintegrasian ICT dalam pengajaran dan pembelajaran Matematik, mengenalpasti kesesuaian kursus pembangunan profesionalisme berkaitan dengan bidang ICT yang ditawarkan kepada guru Matematik oleh pihak sekolah dan Pejabat Pelajaran Daerah dan mengenalpasti masalah yang menjadi halangan pengintegrasian ICT dalam pengajaran dan pembelajaran Matematik Metodologi kajian yang digunakan ialah gabungan kaedah kuantitatif dan kualitatif di mana pengkaji menggunakan soal selidik dan temubual berstruktur. Bilangan sampel yang dipilih secara persampelan rawak ialah 30 orang bagi menjawab soal selidik , 3 orang daripada 30 orang tersebut dan 15 orang penyelaras makmal computer di pilih untuk temubual berstruktur. Responden dipilih daripada beberapa buah sekolah di daerah Kota Tinggi, Johor. Daripada kajian yang dijalankan didapati guru-guru jarang menggunakan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran dan masih cenderung menggunakan kaedah pengajaran secara tradisional.Antara halangan yang dihadapi oleh guru ialah bilangan komputer yang tidak mencukupi, gangguan talian internet, masa pengajaran yang tidak mencukupi, kurang bantuan teknikal, kurang kemahiran ICT. Hasil dapatan ini sebahagiannya menyamai dapatan kajian yang dijalankan oleh Jones (2004). Penulis mendapati bahawa tujuh halangan yang wujud semasa pengintegrasian ICT dalam pengajaran ialah guru kurang berkeyakinan semasa pengintegrasian (21.2% responden), kurang capaian terhadap sumber (20.8%), kekurangan masa untuk membuat pengintegrasian (16.4%), kurang latihan yang efektif (15.0%), menghadapi masalah teknikal semasa perisian digunakan (13.3%), kurang capaian individu semasa penyediaan bahan pengajaran (4.9%) dan usia guru (1.8%). Kesimpulannya, penggunaan ICT yang rendah dalam pengajaran dan pembelajaran bukanlah disebabkan faktor dalaman guru-guru tetapi disebabkan faktor luaran seperti kemudahan yang tidak sempurna, kekurangan latihan serta perkhidmatan dan bantuan teknikal yang kurang memuaskan.

Copy the BEST Traders and Make Money : http://bit.ly/fxzulu
PENGINTEGRASIAN ICT DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN MATEMATIK DI KALANGAN GURU MATEMATIK DI DAERAH KOTA TINGGI. PENGENALAN Artikel ini adalah hasil penulisan Md. Nor Bakar dan Rashita A. Hadi Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia. Kajian di dijalankan bagi mengetahui tahap pengintegrasian ICT dalam pengajaran dan pembelajaran Matematik di kalangan guru Matematik. Tiga aspek telah dikaji bagi menjawab persoalan kajian ini iaitu tahap pengintegrasian ICT di kalangan guru Matematik, kesesuaian kursus ICT yang ditawarkan oleh pihak sekolah atau Pejabat Pelajaran Daerah kepada guru Matematik dan faktor-faktor yang menjadi penghalang kepada pengintegrasian komputer di kalangan guru Matematik. KRITIKAN. Merujuk kepada jurnal, tajuk yang dipilih adalah ringkas dan padat serta menggambarkan apa yang dikaji oleh penulis. Selain itu format tajuk ditulis dengan betul dimulai dengan ketua penulis diikuti nama institusi begitu juga bagi penulis kedua. Abstrak jurnal ini di tulis dengan padat dan ringkas di mana ianya tidak melebihi 200 perkataan. Selain itu di dalam abstrak terdapat tujuan dan tumpuan kajian, kaedah kajian serta penemuan atau hasil kajian serta turut dinyatakan kesimpulan dan rumusan penting kajian. Di samping itu abstrak turut diberikan dalam dwi bahasa iaitu Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris dan disertakan tiga kata kunci dengan format Normal, bersaiz 10 dan Justified yang diletakkan selepas abstrak. Kegunaan kata kunci ialah bertujuan untuk memudahkan pencarian maklumat. Manuskrip jurnal mengandungi bahagian-bahagian penting seperti Pengenalan, Kaedah, Keputusan, Perbincangan dan Rumusan tetapi tidak mengandungi Tinjauan Penulisan.Penulis memaparkan jadual-jadual yang berkaitan kajian dengan lengkap dan jelas. Penggunaan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran di lihat dari dua aspek iaitu aspek pengajaran ianya digunakan sebagai alat persembahan dan demonstrasi manakala dari aspek pembelajaran ianya digunakan sebagai tutorial,latih tubi, penerokaan, aplikasi dan komunikasi. Kementerian Pelajaran telah membekalkan pelbagai kemudahan kepada guru-guru bagi tujuan pengintegrasian ICT dalam pengajaran dan pembelajaran. Namun daripada kajian yang telah dijalankan didapati penggunaan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran Matematik masih pada tahap yang rendah. Di antara halangan yang dikenalpasti ialah guru kurang pengetahuan dan kemahiran dalam ICT. Selain itu kursus-kursus ICT di kalangan guru-guru Matematik adalah amat terhad sedangkan pelbagai kaedah komputer dapat digunakan dalam mata pelajaran ini. Objektif kajian ini ialah mengetahui tahap guru melaksanakan pengintegrasian ICT dalam pengajaran dan pembelajaran Matematik, mengenalpasti kesesuaian kursus pembangunan profesionalisme berkaitan dengan bidang ICT yang ditawarkan kepada guru Matematik oleh pihak sekolah dan Pejabat Pelajaran Daerah dan mengenalpasti masalah yang menjadi halangan pengintegrasian ICT dalam pengajaran dan pembelajaran Matematik Metodologi kajian yang digunakan ialah gabungan kaedah kuantitatif dan kualitatif di mana pengkaji menggunakan soal selidik dan temubual berstruktur. Bilangan sampel yang dipilih secara persampelan rawak ialah 30 orang bagi menjawab soal selidik , 3 orang daripada 30 orang tersebut dan 15 orang penyelaras makmal computer di pilih untuk temubual berstruktur. Responden dipilih daripada beberapa buah sekolah di daerah Kota Tinggi, Johor. Daripada kajian yang dijalankan didapati guru-guru jarang menggunakan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran dan masih cenderung menggunakan kaedah pengajaran secara tradisional.Antara halangan yang dihadapi oleh guru ialah bilangan komputer yang tidak mencukupi, gangguan talian internet, masa pengajaran yang tidak mencukupi, kurang bantuan teknikal, kurang kemahiran ICT. Hasil dapatan ini sebahagiannya menyamai dapatan kajian yang dijalankan oleh Jones (2004). Penulis mendapati bahawa tujuh halangan yang wujud semasa pengintegrasian ICT dalam pengajaran ialah guru kurang berkeyakinan semasa pengintegrasian (21.2% responden), kurang capaian terhadap sumber (20.8%), kekurangan masa untuk membuat pengintegrasian (16.4%), kurang latihan yang efektif (15.0%), menghadapi masalah teknikal semasa perisian digunakan (13.3%), kurang capaian individu semasa penyediaan bahan pengajaran (4.9%) dan usia guru (1.8%). Kesimpulannya, penggunaan ICT yang rendah dalam pengajaran dan pembelajaran bukanlah disebabkan faktor dalaman guru-guru tetapi disebabkan faktor luaran seperti kemudahan yang tidak sempurna, kekurangan latihan serta perkhidmatan dan bantuan teknikal yang kurang memuaskan.

Copy the BEST Traders and Make Money : http://bit.ly/fxzulu
PENGINTEGRASIAN ICT DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN MATEMATIK DI KALANGAN GURU MATEMATIK DI DAERAH KOTA TINGGI. PENGENALAN Artikel ini adalah hasil penulisan Md. Nor Bakar dan Rashita A. Hadi Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia. Kajian di dijalankan bagi mengetahui tahap pengintegrasian ICT dalam pengajaran dan pembelajaran Matematik di kalangan guru Matematik. Tiga aspek telah dikaji bagi menjawab persoalan kajian ini iaitu tahap pengintegrasian ICT di kalangan guru Matematik, kesesuaian kursus ICT yang ditawarkan oleh pihak sekolah atau Pejabat Pelajaran Daerah kepada guru Matematik dan faktor-faktor yang menjadi penghalang kepada pengintegrasian komputer di kalangan guru Matematik. KRITIKAN. Merujuk kepada jurnal, tajuk yang dipilih adalah ringkas dan padat serta menggambarkan apa yang dikaji oleh penulis. Selain itu format tajuk ditulis dengan betul dimulai dengan ketua penulis diikuti nama institusi begitu juga bagi penulis kedua. Abstrak jurnal ini di tulis dengan padat dan ringkas di mana ianya tidak melebihi 200 perkataan. Selain itu di dalam abstrak terdapat tujuan dan tumpuan kajian, kaedah kajian serta penemuan atau hasil kajian serta turut dinyatakan kesimpulan dan rumusan penting kajian. Di samping itu abstrak turut diberikan dalam dwi bahasa iaitu Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris dan disertakan tiga kata kunci dengan format Normal, bersaiz 10 dan Justified yang diletakkan selepas abstrak. Kegunaan kata kunci ialah bertujuan untuk memudahkan pencarian maklumat. Manuskrip jurnal mengandungi bahagian-bahagian penting seperti Pengenalan, Kaedah, Keputusan, Perbincangan dan Rumusan tetapi tidak mengandungi Tinjauan Penulisan.Penulis memaparkan jadual-jadual yang berkaitan kajian dengan lengkap dan jelas. Penggunaan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran di lihat dari dua aspek iaitu aspek pengajaran ianya digunakan sebagai alat persembahan dan demonstrasi manakala dari aspek pembelajaran ianya digunakan sebagai tutorial,latih tubi, penerokaan, aplikasi dan komunikasi. Kementerian Pelajaran telah membekalkan pelbagai kemudahan kepada guru-guru bagi tujuan pengintegrasian ICT dalam pengajaran dan pembelajaran. Namun daripada kajian yang telah dijalankan didapati penggunaan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran Matematik masih pada tahap yang rendah. Di antara halangan yang dikenalpasti ialah guru kurang pengetahuan dan kemahiran dalam ICT. Selain itu kursus-kursus ICT di kalangan guru-guru Matematik adalah amat terhad sedangkan pelbagai kaedah komputer dapat digunakan dalam mata pelajaran ini. Objektif kajian ini ialah mengetahui tahap guru melaksanakan pengintegrasian ICT dalam pengajaran dan pembelajaran Matematik, mengenalpasti kesesuaian kursus pembangunan profesionalisme berkaitan dengan bidang ICT yang ditawarkan kepada guru Matematik oleh pihak sekolah dan Pejabat Pelajaran Daerah dan mengenalpasti masalah yang menjadi halangan pengintegrasian ICT dalam pengajaran dan pembelajaran Matematik Metodologi kajian yang digunakan ialah gabungan kaedah kuantitatif dan kualitatif di mana pengkaji menggunakan soal selidik dan temubual berstruktur. Bilangan sampel yang dipilih secara persampelan rawak ialah 30 orang bagi menjawab soal selidik , 3 orang daripada 30 orang tersebut dan 15 orang penyelaras makmal computer di pilih untuk temubual berstruktur. Responden dipilih daripada beberapa buah sekolah di daerah Kota Tinggi, Johor. Daripada kajian yang dijalankan didapati guru-guru jarang menggunakan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran dan masih cenderung menggunakan kaedah pengajaran secara tradisional.Antara halangan yang dihadapi oleh guru ialah bilangan komputer yang tidak mencukupi, gangguan talian internet, masa pengajaran yang tidak mencukupi, kurang bantuan teknikal, kurang kemahiran ICT. Hasil dapatan ini sebahagiannya menyamai dapatan kajian yang dijalankan oleh Jones (2004). Penulis mendapati bahawa tujuh halangan yang wujud semasa pengintegrasian ICT dalam pengajaran ialah guru kurang berkeyakinan semasa pengintegrasian (21.2% responden), kurang capaian terhadap sumber (20.8%), kekurangan masa untuk membuat pengintegrasian (16.4%), kurang latihan yang efektif (15.0%), menghadapi masalah teknikal semasa perisian digunakan (13.3%), kurang capaian individu semasa penyediaan bahan pengajaran (4.9%) dan usia guru (1.8%). Kesimpulannya, penggunaan ICT yang rendah dalam pengajaran dan pembelajaran bukanlah disebabkan faktor dalaman guru-guru tetapi disebabkan faktor luaran seperti kemudahan yang tidak sempurna, kekurangan latihan serta perkhidmatan dan bantuan teknikal yang kurang memuaskan.

Copy the BEST Traders and Make Money : http://bit.ly/fxzulu

1 comment:

  1. syukran cikgu dengan info. semoga cikgu dipermudahkan Allah urusan cikgu.

    ReplyDelete