PENGENALAN
PISA merupakan
singkatan kepada Programme for
International Student Assessment atau dikenali sbagai sebuah Program
Penarafan Mutu Pendidikan bagi pelajar-pelajar 15 tahun di sekolah-sekolah. PISA telah diperkenal dan dikendalikan
oleh Organization for Economic
Coorperation and Development(OECD) yang merupakan sebuah oranisasi dibawah
NCES dan berpusat di Amerika Syarikat. PISA telah menjadi piawaian antarabangsa
yang digunakan untuk menilai keberkesanan dan mutu sistem pendidikan sekolah di
dunia.
Secara khususnya di dalam bidang
matematik, PISA dapat mengukur kemampuan seorang pelajar dalam penyelesaian
masalah. Bermula pada tahun 2000, PISA diadakan setiap tiga tahun sekali. PISA
yang berikutnya akan diadakan pada tahun 2015 akan datang. Melalui program ini,
pelajar-pelajar tersebut akan dinilai kemampuan dan penguasaan mereka di dalam
tiga aspek utama iaitu membaca, Matematik dan Sains.
Namun, terdapat permasalahan yang
timbul apabila mutu pendidikan di Malaysia dikatakan tercorot di Asia Tenggara
selepas PISA dijalankan dan keputusan tersebut telah memalukan negara. Antara
faktor yang menyebabkan keputusan PISA Malaysia tercorot adalah, sikap murid,
format soalan PISA dan keutamaan guru. Sikap murid diakatakan telah
mempengaruhi keputusan PISA Malaysia tergolong di dalam Negara yang tercorot
kerana ramai pelajar yang mengambil bahagian tidak menjawab soalan PISA dengan
bersungguh-sungguh dan menganggap penilaian ini tidak penting. Banyak juga
soalan tidak dijawab. Format soalan PISA juga lebih berbentuk teks panjang yang
memerlukan pemahaman, penterjemahan, dan refleksi dengan kehidupan seharian.
Namun, soalan peperiksaan awam lebih ringkas dan berdasarkan rajah dan jadual. Keutamaan
guru juga menjadi faktor kepada kemerosotan pencapaian pelajar dalam PISA.
KEUTAMAAN GURU
Sejak
penglibatan Malaysia pada tahun 2009 sehingga penglibatan kali kedua iaitu pada
tahun 2012, kedudukan negara kita masih jauh ketinggalan malah berada pada satu
kedudukan yang sangat mengecewakan. Pada tahun 2009, Malaysia berada pada
kedudukan ke 55 daripada 74 buah negara manakala pada tahun 2012 pula, Malaysia
berada pada kedudukan ke 52 daripada 65 buah negara (Rujuk rajah 1.0). Hal ini
telah mendapat perhatian banyak pihak dan menjadi salah satu agenda sistem
pendidikan negara untuk meningkatkan kualiti pelajar kita khusunya dalam bidang
matematik, sains dan membaca.
Kementerian
pelajaran Malaysia telah meletakkan satu garis matlamat berhubung dengan isu
PISA dalam kalangan pelajar Malaysia iaitu dalam Pelan Pembangunan Pendidikan
Malaysia,PPPM 2013 – 2025. Bagi pencapaian pada 2009, Malaysia berada pada
kelompok sepertiga terbawah bagi Bacaan, Matematik dan Sains iaitu jauh di
bawah kedua-dua purata antarabangsa dan OECD bagi ketiga-tiga dimensi. Dalam
pentaksiran terkini, Malaysia berada sekurang-kurangnya 100 mata di bawah
negara serantau seperti Singapura, Jepun, Korea dan Hong Kong dalam ketiga-tiga
literasi yang diukur.
Pentaksir
memberi makna bahawa perbezaan 38 mata bersamaan dengan pembelajaran satu tahun
persekolahan. Ini bermakna, murid 15 tahun di Malaysia seolah-olah ketinggalan
hampir tiga tahun persekolahan berbanding dengan murid yang seusia di negara pesaing.
Berbanding dengan Shanghai, sistem sekolah dengan prestasi terbaik di dunia
dalam PISA 2009 iaitu jurangnya bersamaan dengan empat tahun persekolahan.
Menurut analisis PPPM 2012 juga, hampir 60% murid Malaysia gagal mencapai aras
minimum dalam Matematik, iaitu profisiensi asas yang diperlukan murid untuk
penyertaan efektif dan produktif dalam kehidupan.
Rajah
1.0 Kedudukan pencapaian Malaysia dalam PISA 2012
FAKTOR
Pelbagai
faktor yang telah dikesan dalam laporan kajian TIMSS dan PISA berkenaan status
pencapaian Malaysia yang sangat merunsingkan. Antara faktor utama yang
menyumbang kepada isu ini adalah faktor guru. Kebanyakan guru cenderung
menghabiskan sukatan mata pelajaran dengan cepat kerana bagi menyiapkan pelajar
menghadapi peperiksaan awam negara. Selain itu, guru terikat dengan lambakan
tugasan pengkeranian yang menyebabkan keutamaan guru teralih kepada bidang
lain. Guru banyak menggunakan jalan pintas dalam pengajaran untuk memahamkan
pelajar seperti memberikan latih tubi yang banyak agar pelajar dapat menghafal
kaedah pengiraan berbanding mendorong pelajar untuk berfikir dengan lebih
relistik tentang topik yang diajar.
Kaedah
ini agak tradisional dan menyebabkan guru tidak mempelbagaikan kaedah dengan
lebih kreatif dalam pendekatan pedadogikal (Faridah Abu Hassan, 2013). Hal ini
menyebabkan pelajar yang dipilih untuk menduduki peperiksaan PISA akan kurang
bersedia dan tidak biasa berhadapan dengan jenis soalan kerana tidak banyak
didedahkan dengan teknik-teknik dan kaedah yang tepat untuk menjawab soalan
seperti ini yang akhirnya menyebabkan pelajar tidak dapat menjawab dengan
tepat.
Selain
itu, pendekatan, teknik dan kaedah pengajaran guru juga dilihat tidak holistik
terhadap kandungan pelajaran. Guru seharusnya mendorong pelajar untuk menguasai
dan mengaplikasi ilmu pengetahuan dan kemahiran yang mereka perolehi bagi
mewujudkan suasana pembelajaran yang lebih bermakna. Hal ini demikian kerana
corak soalan PISA adalah dihungkaitkan dengan realiti yang memerlukan pelajar
berfikir secara logik dan rasional.
Bebanan
guru yang semakin berat sebagai pentaksir kepada dasar PBS menyukarkan lagi
persediaan dalam pengajaran mereka. Sebagai pelaksana dasar PBS, guru yang
berkaitan dengan PISA tidak mampu memberikan komitmen yang benar-benar berkualiti
menuju objektif murni dasar-dasar ini. Oleh itu, keterbatasan waktu, kaedah,
pendekatan dan teknik pengajaran guru semakin menurun menyebabkan pelajar tidak
lagi menjadi keutamaan dalam menyediakan mereka untuk menjawab peperiksaan
PISA.
Kemudian
terdapat juga masalah yang berkaitan dengan guru bukan opsyen yang mengajar
mata pelajaran matematik di sekolah. Isu guru yang diberi tanggungjawab
mengajar selain daripada bidang mereka juga menyumbang kepada kesukaran kepada
pelajar dan guru itu sendiri mencapai objektif pelajaran tersebut. Guru yang
mempunyai tanggungjawab seperti ini memerlukan usaha berganda dalam persediaan
pengajaran mereka dan sangat lemah dari segi teknik-teknik berkesan dalam
menyampaikan kandungan pelajaran kerana kurangnya pengalaman dan pendedahan
dalam bidang tersebut.
Taklimat
pejumpaan pengetua dan PPD pada April 2014 turut menekankan bahawa hanya guru
opsyen matematik sahaja yang dibenarkan mengajar subjek ini terutamanya yang
melibatkan pelajar tingkatan dua. Jika kita lihat guru yang yang berada dalam
‘bidang terjun’ ini lebih bersikap sambil lewa terhadap tanggungjawab yang
diberi kepada mereka. Mereka juga kurang yakin dan bersemangat dalam pengajaran
mereka malah mempunyai motivasi yang rendah dalam membuat persediaan mengajar.
Natijahnya, guru bukan opsyen menyebabkan kualiti pengajaran terutamanya
berkaitan dengan konsep matematik akan semakin menurun.
PELAN
PEMBANGUNAN PENDIDIKAN MALAYSIA (2013-2025)
Dalam usaha untuk bersaing dengan negara-negara maju di
dunia, sistem pendidikan DI Malaysia perlu melahirkan generasi muda yang
berpengetahuan, mampu berfikir secara kritis dan kreatif, mempunyai kemahiran
kepimpinan yang mantap dan mampu berkomunikasi dengan berkesan pada peringkat
global. Selain itu, setiap pelajar di negara ini perlu diterapkan dengan nilai,
etika dan rasa tanggungjawab sebagai warganegara agar mereka dapat membuat
pilihan yang tepat untuk diri mereka, keluarga dan negara serta dapat
mengharungi dan mengatasi cabaran pada masa depan. Bagi
mencapai matlamat ini kerajaan komited dalam melaksanakan transformasi terhadap
sistem pendidikan di negara ini untuk tempoh 15 tahun akan datang. Transformasi
pendidikan ini diharapkan dapat melengkapkan setiap pelajar di negara ini
dengan segala kemahiran baru yang diperlukan oleh mereka untuk merebut peluang
dan menempuhi cabaran pada abad ke-21.
Pelan
Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025 dibangunkan dengan mengambil kira
analisis, temu bual, tinjauan dan kajian yang melibatkan panel pakar pendidikan
negara dan antarabangsa. Selain itu, ia turut melibatkan pegawai di
kementerian, guru, pemimpin sekolah dan ibu bapa. Perancangan dan inisiatif
yang strategik disusun kearah mewujudkan satu sistem pendidikan yang
mengutamakan kecekapan, kualiti, kelestarian serta kejayaan yang dapat dilihat
dalam tempoh masa yang terdekat.
Menjelang
tahun 2025, sistem pendidikan di Malaysia seharusnya berupaya mencapai
penyertaan menyeluruh pendidikan di peringkat menengah, menempatkan diri pada
kedudukan kelompok sepertiga terbaik dalam pentaksiran peringkat antarabangsa,
memastikan semua pelajar menikmati peluang yang sama pada pendidikan berkualiti
dan seterusnya menyemai identiti Nasional dalam kalangan pelajar.
Dalam
keputusan Program Penilaian Antarabangsa Pelajar (PISA), Malaysia menduduki
tangga kedua tercorot di Asia Tenggara termasuk di belakang Vietnam. Selain
daripada itu, dalam kalangan negara Asia Tenggara yang turut serta dalam penilaian
itu hanya Indonesia yang berada di belakang Malaysia manakala Singapura dan
Thailand pula berada pada kedudukan yang lebih membanggakan. Oleh yang
demikian, Menteri Pendidikan perlu mengambil langkah yang strategik untuk
meningkatkan pencapaian Malaysia dalam PISA. Oleh itu, antara langkah yang akan
dilaksanakan adalah menggantung pelaksanaan Penilaian Berasaskan Sekolah (PBS)
untuk ditambah baik dengan mengambil kira masalah yang disebut oleh Kementerian
Pendidikan mengenai kepincangan sistem pendidikan sekolah. Di samping itu,
sukatan mata pelajaran dan pendekatan pembelajaran dan pengajaran di sekolah
perlu diubah supaya ia menekankan pemahaman konsep dan bukan mengingati fakta
dan soalan latih tubi semata-mata.
Selain
itu, Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025 juga merupakan salah satu
tindakan susulan bagi meningkatkan prestasi Malaysia dalam PISA. Hasil kajian
PISA menjadi salah satu input utama dalam merangka PPPM (2013-2025). Pada masa
yang sama, PISA juga menjadi penanda aras kepada pembelajaran bahasa, matematik
dan sains di peringkat antarabangsa. Peperiksaan kebangsaan dan peperiksaan
berasaskan sekolah akan diubahsuai untuk menambahkan bilangan soalan yang
menguji pemikiran tahap tinggi.
Malaysia
sememangnya mempunyai beberapa sekolah bertaraf dunia namun masih terdapat
jurang prestasi antara sekolah, guru dan pelajar yang masih boleh ditingkatkan
lagi. Pelaksanaan PPPM diharapkan dapat membantu merapatkan jurang tersebut
sekali gus menaikkan prestasi pelajar Malaysia dalam Program Penilaian Pelajar
Antarabangsa (PISA) yang kini hanya meletakkan negara dalam kumpulan sepertiga
bawah dalam kalangan negara Organisasi Kerjasama Ekonomi dan Pembangunan
(OECD).
Bagi
mencapai aspirasi yang terkandung dalam PPPM (2013-2025), negara memerlukan
sepuluh anjakan utama. Antara anjakan utama tersebut ialah:
Anjakan
1
|
Menyediakan
kesamarataan akses kepada pendidikan berkualiti bertaraf antarabangsa.
|
Anjakan
2
|
Memastikan
setiap murid profisien dalam bahasa Malaysia dan bahasa Inggeris.
|
Anjakan
3
|
Melahirkan
rakyat Malaysia dengan penghayatan nilai.
|
Anjakan
4
|
Transformasi
keguruan sebagai profesion pilihan.
|
Anjakan
5
|
Memastikan
kepimpinan berprestasi tinggi ditempatkan setiap sekolah.
|
Anjakan
6
|
Mengupaya
JPN, PPD dan sekolah untuk menyediakan penyelesaian khusus berasaskan
keperluan.
|
Anjakan
7
|
Memanfaatkan
ICT bagi meningkatkan kualiti pembelajaran di Malaysia.
|
Anjakan
8
|
Mentransformasi
kebolehupayaan dan kapasiti penyampaian kementerian.
|
Anjakan
9
|
Bekerjasama
dengan ibu bapa, komuniti dan sektor swasta secara meluas.
|
Anjakan
10
|
Memaksimumkan
keberhasilan murid bagi setiap ringgit.
|
Anjakan
11
|
Meningkatkan
ketelusan untuk akauntabiliti awam secara langsung.
|
Pada
pendapat ahli kumpulan kami, anjakan yang mempunyai kaitan rapat dengan PISA
ialah anjakan 1, anjakan 5, anjakan 6, anjakan 7 dan anjakan 9. Setiap anjakan
utama ini dilaksanakan dalam tiga gelombang iaitu gelombang 1 pada tahun
2013-2015, gelombang 2 pada tahun 2016-2020 dan gelombang 3 pada tahun
2021-2025.
ANJAKAN 1 : MENYEDIAKAN KESAMARATAAN AKSES KEPADA PENDIDIKAN BERKUALITI
BERTARAF ANTARABANGSA
Kementerian
akan memastikan setiap kanak-kanak mempunyai peluang yang sama untuk
mendapatkan pendidikan tanpa mengira latar belakang, etnik, status sosioekonomi
atau lokasi mereka. Pada gelombang 1 iaitu peluasan segera prasekolah dan
meningkatkan enrolmen pada semua peringkat pendidikan kementerian akan
mengurangkan halangan kepada akses bagi menggalakkan enrolmen dan kehadiran
pada peringkat prasekolah. Selain itu, kemasukan ke prasekolah pada umur enam
tahun juga akan diteruskan bagi memberikan kanak-kanak masa yang cukup untuk
mengembangkan potensi jasmani, emosi, rohani dan intelek mereka sebelum
melangkah ke sekolah rendah. Di samping itu, kementerian juga akan mewajibkan
pendidikan menengah rendah dan atas menjelang tahun 2015. Langkah ini akan
menjadikan sistem pendidikan Malaysia setara dengan piawai tempoh pendidikan
wajib antarabangsa.
Pada
gelombang 2 iaitu pengukuhan kejayaan, kementerian fokus kepada peningkatan
kejayaan yang telah dicapai pada gelombang 1. Kementerian akan mencari
inisiatif untuk meningkatkan lagi kejayaan yang telah dicapai sebelum ini.
Jadi, untuk mencapai kejayaan yang seterusnya maka kementerian akan mengkaji
bentuk bantuan yang lain bagi menyediakan tahap bantuan yang sesuai. Manakala pada
gelombang 3 pula iaitu pemastian akses sejagat, kementerian akan melaksanakan
beberapa program rintis untuk murid berpencapaian tinggi dan pintar cerdas.
Pada masa yang sama, kementerian akan memperhalusi program rintis tersebut dan
melaksanakannya sebagai program pendidikan nasional melibatkan semua sekolah di
seluruh negara.
ANJAKAN 5 : MEMASTIKAN KEPIMPINAN BEPRESTASI TINGGI DITEMPATKAN DI
SETIAP SEKOLAH
Kementerian
akan memastikan setiap sekolah mempunyai pengetua yang berkualiti tinggi tanpa
mengira lokasi dan tahap prestasi sekolah tersebut. Pada masa yang sama,
pengetua akan dibantu oleh pasukan kepimpinan pertengahan yang terdiri daripada
guru-guru dan kakitangan sekolah. Di dalam gelombang 1, pihak kementerian akan meningkatkan
standard pemilihan dan sistem sokongan dengan menyeragamkan standard dan
menambah baik proses pemilihan dan penyediaan pengetua baharu dengan mengambil
kira 40% daripada pengetua sedia ada yang akan bersara dalam tempoh lima tahun.
Dalam hal ini, kementerian akan melabur dalam pembangunan keupayaan pengetua
sedia ada melalui Program Continuous Professional Development (CPD) yang lebih
baik dan memperkukuhkan hubung kait antara prestasi dengan kompetensi.
Pada
gelombang 2 profesion keguruan akan dimartabatkan dan menganjak kearah
kepimpinan distributif, di mana kementerian akan melaksanakan laluan pantas dan
pilihan peralihan kepada pengetua, meluaskan sokongan bagi membina keupayaan
guru penolong kanan dan ketua bidang serta meningkatkan autonomi untuk membuat
keputusan bagi pengetua berdasarkan prestasi. Selain itu, pakej kerjaya
pengetua baharu juga akan menyediakan satu skim untuk pengetua dalam menambah
baik pemilihan dan mengukuhkan proses lantikan mereka.
Pada gelombang
3 iaitu mewujudkan budaya kecemerlangan profesionalisme berasaskan rakan
setugas, kementerian memberi tumpuan memastikan semua pemimpin sekolah
memanfaatkan sepenuhnya peluang yang diberikan kepada mereka dalam kedua-dua
gelombang sebelum ini. Hal ini termasuklah perkara-perkara yang berkaitan
dengan kepimpinan instruksional seperti merancang peningkatan sekolah,
merancang aktiviti kurikulum dan kokurikulum serta komponen pentadbiran yang
lain seperti merancang agihan pembiayaan aktiviti sekolah. Kementerian ingin
mewujudkan budaya kecemerlangan profesionalisme teladan rakan setugas iaitu
pemimpin sekolah menjadi mentor dan saling membimbing serta memastikan rakan
setugas mereka mempunyai akauntabiliti untuk mencapai standard professional.
ANJAKAN 6 : MENGUPAYA JPN, PPD DAN SEKOLAH UNTUK
MENYEDIAKAN PENYELESAIAN KHUSUS BERASASKAN KEPERLUAN.
Pihak kementerian
memerlukan transformasi di dalam organisasi kementerian bagi membangunkan JPN
dan PPD yang lebih sesuai dalam memenuhi keperluan khusus pihak sekolah. Pihak
kementerian akan menjajar semula peranan dan tanggungjawab setiap peringkat
Kementerian bagi membolehkan pengkhususan organisasi dibuat. Selain itu, JPN
dan PPd akan diberi lebih kuasa dan kebertanggungjawaban dalam menjalankan
peranan yang telah ditetapkan dan seterusnya mengukuhkan fungsi teras di
peringkat kementerian. Melalui anjakan ini, pihak kementerian akan menambah
luas akses, meningkatkan pencapaian pelajar, dan menambah baik ekuiti hasil
pencapaian. Hal ini kerana, perancangan yang dibuat sebelum ini kurang berkesan
dalam menentukan tindakan yang perlu di ambil dan pihak yang sepatutnya
bertanggungjawab bagi tindakan tersebut.
Gelombang 1 akan menetapkan semula
peranan dan mengukuhkan JPN dan PPD. Melalui gelombang ini, peranan dan
tanggungjawab di setiap peringkat pusat, negeri san daerah akan diperhalusi
lagi. Pihak kementerian akan tetap merangka perancangan makro dan penggubalan
dasar seperti sebelumnya. Pihak JPN bertanggungjawab dalam penyelarasan dan
penyampaian segala perancangan serta menjadi penghubung penting di antara
penggubal dasar dan pelaksana di peringkat bawahan. JPN juga bertanggungjawab
dalam memantau kemajuan PPD di setiap daerah. PPD pula berperanan sebagai rakan
pembantu dan pemantau sekolah selari dengan Program Transformasi Daerah. PPD
juga bertanggungjawab dalam menganalisis data sekolah, mengesan punca masalah dan merea bentuk pelbagai bantuan serta sokongan
kepada sekolah.
Melalui Gelombang 1 juga, kepimpinan
JPN dan PPD akan diperkukuh di mana pemimpin JPN dan PPD akan dinilai
berdasarkan kompetensi kepimpinan bagi memastikan penilaian secara objektif
dibuat. Pihak kementerian juga akan memberikan penerangan yang jelas mengenai
perubahan aktiviti aktiviti harian pejabat dan aktiviti pegawai. Pihak PPD juga
akan diberi bimbingan untuk beralih kepada tugas memberi sokongan dan berkongsi
amalan terbaik dengan pihak sekolah. Pihak kementerian juga akan menyatukan
sistem pengumpulan data dan pengurusan data untuk membina platform bagi
pembuatan keputusan. Suatu dashboard
bersepadu akan diwujudkan bagi membolehkan pihak kementerian mendapat maklumat
yang relevan dan tepat pada masanya untuk menganalisis prestasi dengan pantas
hinggalah ke setiap sekolah.
Gelombang 2 pula akan dilaksanakan
penstrukturan semula Kementerian secara meluas. Pihak kementerian akan
menetapkan fungsi utama dan memperkemaskan peranan di peringkat persekutuan.
Kementerian akan memperkukuhkan lima fungsi utama iaitu perancangan (BPPDP),
pembangunan kurikulum (BPK), latihan perguruan (BPG), dan proes jaminan kualiti
(LP dan JNJK) dan berkuasa dalam membuat keputusan serta dinaik taraf sebagai
badan bebas atau pusat kecemerlangan. Organisasi JPN dan PPD juga akan
distruktur semula mengikut kluster tertentu. Kluster tersebut adalah kluster
kurikulum dan kluster pengurusan sekolah yang akan memberikan pengkhususan
lebih serta mandat yang jelas kepada pegawai. Glombang 3 pula adalah untuk
memperkukuh kekuatan organisasi bagi memenuhi kehendak dan jangkaan rakyat.
Kementerian juga akan meyediakan segala sistem dan proses bagi menokong
pencapaian sistem ini. Kementerian juga akan mengiktiraf sekolah yang dapat
meningkatkan prestasinya dengan baik dengan memberi lebih peluang untuk
melaksanakan pengurusan berasaskan sekolah.
ANJAKAN 7 : MEMANFAATKAN ICT BAGI MENINGKATKAN KUALITI PEMBELAJARAN DI
MALAYSIA
Anjakan 7
ini diwujudkan bagi memastikan para pelajar tidak hanya belajar dengan
menggunakan ICT tetapi dapat memanfaatkannya dengan berkesan di dalam proses
pembelajaran dan pengajaran mereka. Antara langkah yang akan dilaksanakan ialah
menyediakan murid dengan kemahiran dan pengetahuan tentang ICT untuk belajar
dengan lebih berkesan di dalam dunia global dan digital. Selain itu, pihak
kementerian juga akan melengkapkan 10,
000 buah sekolah dengan capaian internet 4G, memberi latihan kepada semua guru
untuk menerapkan ICT di dalam pengajaran, meningkatkan nisbah peralatan ICT
berbanding murid kepada 10:1 dan merintis cara penyampaian pembelajaran dengan
menggunakan inovasi ICT.
Gelombang 1 adalah untuk
mempertingkatkan lagi asas ICT di Malaysia. Pihak kementerian akan membekalkan
lebih banyak peralatan ICT selain komputer seperti tablet atau telefon pintar
kerana peranti digital semakin lama semakin bersepadu. Pihak kementerian juga
akan mengkaji sistem perolehan sedia ada bagi menangani masalah berhubung penyelenggaraan dan kos kitar hayat
peralatan ICT di sekolah. Seterusnya, semua guru dan pegawai kementerian haruslah
celik IT di mana semua guru dikehendaki lulus di dalam ujian diagnostik atas
talian menjelang 2014 dan perlu melengkapkan modul latihan atas talian dan
menduduki semula ujian diagnostik sekiranya gagal dalam ujian tersebut.
Gelombang 2 pula adalah untuk
memperkenalkan inovaasi di dalam ICT dengan meningkatkan amalan terbaik dalam
bidang kecemerlangan dan inovasi melalui Gelombang 1. Pihak kementerian juga
akan meneroka penyelesaian ICT untuk kumpulan bekeperluan khusus iaitu sekolah
kurang murid, sekolah luar bandar serta murid-murid pintar cerdas dengan
menyediakan program terjurus (niche programmes). Program ini tertumpu kepada proses
P&P secara maya dan alat pembelajaran adaptif atas talian sebagai aktiviti
tambahan kepada pembelajaran bilik darjah. Gelombang 3 pula adalah untuk
mengekalkan penggunaan meluas sistem ICT yang inovatif. Melalui gelombang ini,
ICT akan diterapkan sepenuhnya di dalam proses P&P di sekolah. Di samping
itu, pihak kementerian juga akan memberi tumpuan kepada usaha meningkatkan
penggunaan ICT dalam kalangan pelajar dan seterusnya menggiatkan penggunaan ICT
dalam kalangan guru dan pelajar.
ANJAKAN 9 : BEKERJASAMA DENGAN IBU BAPA, KOMUNITI DAN
SEKTOR SWASTA SECARA MELUAS
Pihak Kementerian Pelajaran berhasrat untuk
menjadikan ibu bapa, masyarakat dan sektor swasta sebagai rakan dalam
pendidikan di Malaysia. Walaupun guru dan sekolah banyak mempengaruhi
perkembangan para pelajar, namun penglibatan ibu bapa dan komuniti juga dapat
menghasilkan keberhasilan pembelajaran yang lebih memberangsangkan. Kajian yang
dijalankan oleh Pejabat Menteri Pendidikan pada Disember 2011 menunjukkan 60%
ibu bapa yang memperuntukkan sejumlah waktu setiap hari untuk membantu
anak-anak mereka membuat kerja rumah dan 50% daripada mereka bercakap dengan
anak mereka mengenai sekolah. Di samping itu, penglibatan masyarakat iaitu
perniagaan yang berasaskan keuntungan boleh memberikan sumber dalam bentuk
pembiayaan dan akses kepada kebolehan. Kerjasama di antara pihak awam-swasta
boleh memperceptkan perkhidmatan penyampaian dan membawa kepada pertambahan
kewangan pendidikan di Malaysia seterusnya memperluaskan akses yang sama dan
keberhasilan pembelajaran.
Antara
langkah yang akan di ambil oleh pihak kementerian pula ialah meningkatkan
kesedaran dalam kalangan ibu bapa dan masyarakat tentang peranan mereka dalam
pendidikan, menyediakan bimbingan kepada sekolah untuk melaksanakan proses
penglibatan ibu bapa dan masyarakat. Selain itu, meningkatkan bantuan kewangan
untuk murid miskin, mengupayakan PIBG untuk memainkan peranan yang lebih besar
dalam menyokong penglibatan ibu bapa dan masyarakat seterusnya meningkatkan jumlah sekolah Amanah
dan bidang lan untuk penglibatan sektor
swasta.
Gelombang
1 adalah untuk menyokong penglibatan ibu bapa dan inisiatif sektor swasta yang
mana di dalam gelombang ini pihak kementerian akan membantu meingkatkan
pencapaian dan menjalinkan kerjasama yang erat dengan ibu bapa dan komuniti melalui
kempen pelancaran pendidikan kebangsaan. Kempen ini dijalankan bertujuan untuk
menarik lebih banyak penglibatan ibu bapa serta rasa tanggungjawab dalam
komuniti terhadap perkembangan para pelajar. Bantuan kewangan juga akan
diberikan kepada para pelajar yang kurang berkemampuan iaitu KWAMP yang akan
digunakan sebagai alat untuk merangsang keluarga berpendapatan rendah melibatkan
anak-anak mereka dalam pendidikan. Namun, pemberian KWAMP ini akan diberi
kepada para pelajar yang menepati sasaran yang telah ditetapkan. Di samping
itu, pengambilan sekolah anak angkat juga akan ditingkatkan. Pelaksanaan ini
adalah berdasarkan program PINTAR (Promoting
Intelligence, Nurturing Talent and Advocating Responsibility) sejak tahun
2006 bagi menggalakkan syarikat swasta untuk bekerjasama dengan sekolah yang
kurang mendapat kemudahan. Pihak kementerian akan menarik lebih banyak rakan
korporat yang berdaftar untuk menyertai program ini dan menaja sekolah-sekolah
yang memerlukan.
Gelombang
2 pula adalah untuk memantapkan penglibatan ibu bapa, komuniti dan syarikat
swasta dengan memperluaskan lagi peranan PIBG. Antaranya ialah dengan
menyediakan satu jaringan sokongan iaitu Kumpulan Sokongan Ibu Bapa atau
Parents Support Group (PSG). Kumpulan ini diwujudkan bagi memudahkan ibu bapa
untuk berkongsi amalan yang dilakukan dalam membantu anak-anak berkaitan proses
pembelajaran dan pembesaran. Penglibatan komuniti yang lebih besar akan dilakukan
dengan melakukan beberapa aktiviti. Contohnya, prgram mentor, lawatan murid dan
latihan sandaran industri. Seterusnya, penelitian akan dilakukan terhadap
Sekolah Amanah di mana menjelang tahun 2020 di mana 90 buah Sekolah Amanah
dijangka akan beroperasi di seluruh negara. Gelombang 3 akan lebih menggalakkan
lebih banyak inovasi daripada sektor swasta dengan menjadikan Sekolah Amanah
sebagai sekolah rintis di Malaysia. Dijangkakan lebih 500 buah Sekolah Amanah
akan mula beroperasi menjelang tahun 2025 dengan sistem yang akan
dipertingkatkan. Di samping itu, pihak kementerian juga akan memberi sokongan
kepada sektor swasta yang memulakan program khas untuk pendidikan dengan
mengkaji pembangunan kaedah alternatif untuk mendapatkan khidmat pakar dalam
pendidikan.
No comments:
Post a Comment