Wednesday, December 16, 2015

Sikap Guru part 1






1.0              Pengenalan

Kita tentu pernah mendengar kenyataan bahawa kecermerlangan seseorang guru tidak terbatas pada kebolehannya melaksanakan proses pengajaran dan pembelajaran dengan baik tetapi juga pada kualiti peribadinya yang tinggi kerana guru diharapkan mempamerkan peribadi contoh kepada pelajarnya.
Sebagai seorang guru seharusnya dihormati pelajar merupakan perkara yang paling penting. Apabila guru dihormati pelajarnya perjalanan sesi pengajaran dan pembelajaran akan berjalan dengan lancar dan berkesan kerana pelajar mudah dikawal, patuh pada arahan dan tidak memberi banyak masalah semasa guru mengajar. Jadi untuk menjadi guru yang dihormati guru hendaklah mempunyai sikap dan sahsiah yang positif. . Selain itu, bagi menjadi guru yang berkesan, popular, disukai ramai dan disanjung pelajar, mereka perlu menguasai dan sentiasa berusaha meningkatkankemahiran komunikasinya bagi membolehkan pelajar mudah bergaul dengan merekadan lebih terbuka dalam berkongsi pengalaman dan pengetahuan di antara kedua-duanya. Secara tidak langsung, murid akan berasa diri mereka dikasihi, dihargai dandimuliakan (Abdullah Hasan, 1999). Tetapi terdapat beberapa   isu dimana guru memilih bulu atau suka membezakan pelajar, guru bersifat demoralizing dan bersifat autokrasi.

2.0              Isu Sikap Guru

Isu 1: Pilih Kasih Dan Jangkaan Rendah/Negatif

Isu pilih kasih merupakan isu yang sering berlaku di sekolah-sekolah. Guru merupakan pendidik yang sepatutnya mendidik dan dalam masa yang sama cuba menarik minat pelajar untuk belajar. Menurut Ee (1998), guru dapat meningkatkan minat pelajar melalui pelbagai rangsangan seperti nada yang berubah-ubah, bahan bantu yang menarik, permainan dan seumpamanya. Melalui pendekatan tersebut, guru mampu meningkatkan motivasi dan semangat pelajar untuk belajar. Namun begitu apabila berlaku kes guru pilih kasih, adakah guru masih mampu untuk mengekalkan cara pengajaran begitu? Hal ini akan dikupas di dalam Isu 1, pilih kasih dan jangkaan rendah atau negatif guru terhadap pelajar.
            Terdapat beberapa faktor yang menjadi punca dan sebab kenapa guru pilih kasih terhadap pelajar. Faktor pertama adalah pelajar pandai dan kurang pandai. Jika di dalam bilik guru, sering kedengaran guru mengeluh sebelum memasuki kelas belakang untuk mengajar. Ini adalah kerana pelajar kelas belakang kebanyakannya memang terkenal dengan sikap kurang ajar dan pemalas. Tanpa guru sedari, kemungkinan besar pelajar kelas belakang berkelakuan begitu adalah kerana layanan yang guru berikan kepada mereka adalah berat sebelah berbanding kelas hadapan. Faktor kedua adalah jantina. Sudah menjadi lumrah lelaki akan tertarik dengan perempuan dan begitu sebaliknya. Guru perempuan dilihat memberi perhatian kepada pelajar lelaki dan guru lelaki memberi perhatian terhadap pelajar perempuan. Apabila guru berlaku sikap pilih kasih terhadap pelajar hanya kerana jantina, guru tersebut sebenarnmya bersikap tidak profesional. Guru mencampur aduk hal peribadi dan hal kerja. Ini adalah salah sama sekali dalam etika profesion perguruan. Faktor yang terakhir adalah faktor sosioekonomi seseorang pelajar. Jika kita lihat pelajar yang mempunyai ibu bapa yang kaya, guru akan memberi layanan yang baik dan mesra berbanding pelajar miskin. Hal ini mungkin terjadi kerana guru tidak yakin pelajar miskin akan berjaya dalam pelajaran. Tambahan pula ibu bapa pelajar kaya pula memberi sumbangan yang banyak kepada sekolah. Ini secara tidak langsung menjadi punca guru tidak adil dan berfikiran negatif terhadap pelajar.
            Guru merasakan apabila guru bersikap berat sebelah, impak yang diterima hanyalah kepada pelajar. Sebenarnya, guru itu sendiri turut terkena tempiasnya. Prestasi guru akan menurun. Guru akan malas dan lambat untuk masuk ke kalas. Ini adalah kerana guru merasakan tidak suka melihat pelajar tersebut. Guru tidak lagi mempelbagaikan cara dan teknik pengajaran seperti yang digunakan oleh beliau untuk kelas hadapan. Ini adalah kerana guru kurang motivasi untuk mengajar pelajar terbabit. Maka, salah satu fungsi guru iaitu memberi motivasi kepada pelajar bagi meningkatkan prestasi pelajar tidak akan tercapai. Selain guru, pelajar juga terkena impak dalam sikap pilih kasih guru. Pelajar akan malas masuk kelas kerana merasakan guru tidak peduli dan tidak mengambil perhatian kepadanya. Pelajar juga berkemungkinan akan ponteng kelas. Lebih parah jika pelajar ponteng sekolah. Ini akan membawa pelajar terjerumus ke dalam gejala-gejala sosial yang tidak sihat.
            Menurut Kamaruddin (1997), tanggungjawab dan tugas guru tidak sahaja mentadbir ataupun menguruskan kelas. Malahan mereka mempunyai tanggungjawab yang lebih penting dalam proses pengajaran iaitu ilmu kepada pelajar. Beliau turut menyatakan pengajaran guru seharusnya mempunyai daya tarik yang mampu meningkatkan motivasi pelajar. Ini disokong oleh Skinner (1953) telah menekankan tentang proses pembiasaan dalam membentuk tingkah laku dan mengemukakan beberapa rumusan tentang pembelajaran manusia. Pembelajaran berlaku melalui pelaziman dan peneguhan positif pula merupakan rangsangan yang penting dalam menambahkan kebanrangkalian gerak balas pelajar. Oleh itu motivasi yang positif harus guru berikan dari semasa ke semasa untuk mengubah tingkah laku yang tidak diingini. Manakala sikap negatif guru pula memberikan kesan yang tidak menyeronokkan kepada pelajar.

Isu 2: Demoralizing

Selain isu diatas, terdapat  juga  amalan yang tidak sihat dan bersifat demoralizing  pelajar sama ada secara sengaja atau tidak sengaja oleh guru dan juga dalam amalan sistem sosial yang tidak sihat di sekolah. Demoralizing adalah proses yang meruntuhkan moral pelajar sehingga mereka merasakan diri tidak berguna, tidak dihormati, dan tidak dihargai. Kecaman yang sering dilemparkan oleh guru terhadap pelajar serta memburuk-burukkan pelajar boleh membunuh segala motivasi dan harga diri pelajar. Pelajar menjadi benci dan anti sosial kepada sekolah dan masyarakat. Memberi gelaran yang buruk dan menghina adalah satu proses demoralizing  yang boleh memusnahkan maruah pelajar. Motivasi diri menjadi hancur disebabkan proses demoralizing yang dialami secara berterusan oleh individu. 
Guru yang gemar menghina pelajar-pelajar akan menyebabkan pelajar-pelajarnya menjadi pasif, menarik diri serta tidak yakin menyertai aktiviti-aktivitipengajaran dan pembelajaran (Ee Ah Meng, 1992).
Guru memainkan peranan yang penting disekolah untuk menyampaikan ilmu kepada pelajar. Guru seharusnya mempunyai sikap dan sahsiah yang baik, bertutur dengan perkataan yang baik- baik sahaja. Tidak sepatutnya seorang guru menghina, memalukan pelajar di depan ramai orang dan juga menjatuhkan moral pelajar. Jika berlakunya perkara seperti ini, pelajar tersebut akan merasa malu pada kawan- kawan dan motivasi untuk terus belajar semakin menurun. Hal ini akan menyebabkan pelajar tersebut tidak mahu ke sekolah lagi dan terjebak dengan anasir- anasir yang tidak sihat. Jadi pelajar ini bukan sahaja terlibat dalam masalah disiplin sekolah malahan dibimbangi terlibat dengan jenayah dan masalah dadah.  Jersild (1978) yang mengkaji perlakuan ponteng di kalangan pelajar sekolah menengah mendapati pengajaran guru memainkanperanan penting dalam menentukan kadar ponteng sekolah.
Hal ini jika dibiarkan berleluasa, sekolah akan menjadi tempat yang semakin tidak disukai pelajar dan kadar ponteng akan meningkat. Jadi beberapa penyelesaian harus diambil seperti pertama, pada peringkat persediaan untuk menjadi guru lagi kementerian pelajaran harus menitikberatkan subjek sahsiah guru dan psikologi serta motivasi remaja agar guru- guru yang keluar mempunyai sahsiah, sikap dan personliti yang baik. Di samping tahu untuk menghadapi pelajar dengan mengetahui psikologi remaja, para guru juga tahu bagaimana untuk memotivasikan pelajar agar pendekatan yang diambil oleh guru bersesuaian dan tidak timbul isu demoralizing dikalangan pelajar.
Kedua , guru-guru yang sedia ada di sekolah juga perlu dihantar semula menjalani kursus untuk  mengingatkan semula mengenai etika, sikap dan profesionalisme sebagai seorang guru. Kadangkala guru tidak sedar bahawa tindakannya di dalam kelas boleh membuatkan pelajar berasa hati dan malu pada kawan-kawan kerana sudah lama mengajar dan merasakan perkara itu sebagai biasa. Jadi guru seperti ini yang perlu diingatkan semula. Ketiga, ketua panitia seharusnya selalu menyelia guru- guru dibawah bidangnya agar perkara seperti demoralizing ini timbul. Bagi guru- guru yang demoralizing ini, tindakan tatatertib seharusnya dikenakan keatasnya.  

 Isu3: guru bersifat autokrasi

Dalam gaya pengajaran guru terdapat beberapa gaya iaitu gaya kepimpinan autokrasi,demokrasi dan laissez-faire. Gaya pengajaran autokrasi adalah dimana guru tidak memberi peluang langsung kepda pelajar untuk bertanya atau memberikan pendapat. Hanya komunikasi satu hala sahaja yang wujud dan pengajaran menggunakan kaedah pengajaran berpusatkan guru. Omardin Ashaari (1999) menjelaskan guru yang bersifat autokratik dan melaksanakan tugas secara kuku besi dan terlalu dominan dalam tindak tanduk mereka ketika mengawal bilik darjah boleh menyebabkan pelajar tidak bebas dan berfikir.Pelajar perlu diberi peluang untuk melibatkan diri secara aktif dalam kegiatan pembelajaran seperti mengeluarkan pendapat dan saranan  agar tidak menjejaskan  keupayaan dan kemampuan mereka untuk menerima pelajaran.
Guru bersikap autokrasi tidak akan menerima pandangan atau pendapat daripada pelajar. Tidak berlaku proses pengajaran dan pembelajaran dua hala. Pelajar terpaksa menerima sahaja semua yang disampaikan tanpa boleh bertanya atau menyangkal setiap pengajaran yang disampaikan. Hal ini boleh menyekat  percambahan  minda pelajar. Idea pelajar tidak dapat berkembang untuk membentuk pemahaman yang kukuh. Akhirnya pelajar tidak dapat  memahami konsep subjek yang diajarkan. Lama kelamaan pelajar akan bosan dan malas untuk masuk ke kelas guru tersebut. Perkara seperti ini akan menyumbangkan kepada masalah ponteng dan masalah disiplin yang lain. Mengikut Musa Hitam (1981), masalah disiplin terutamanya ponteng berpunca dari pengajaran dan pembelajaran di sekolah itu sendiri. Pelajar yang bersikap nakal disebabkan oleh gurunya yang kurang mempunyai minat terhadap pengajaran atau bahan-bahan yang di sampaikan sama saja dengan apa yang terdapat dari buku teks dansebagainya. Daripada keadaan ini, pelajar memerlukan kelainan dalam pengajaran danpembelajaran bagi mewujudkan minat serta menghindarkan sikap bosan dan nakal yang akan mengganggu suasana persekolahan.
Untuk mengatasi demoralizing  ini tiada cara selain guru tersebut sendiri yang berubah. Sebagai seorang guru kita seharusnya sedar akan tanggungjawab yang terletak diatas bahu kita. Kadang kala guru tersebut bukan sengaja hendak bersifat demoralizing atau menjatuhkan maruah pelajarnya tetapi disebabkan tidak dapat menahan sabar akan karenah pelajar menyebabkan guru bersikap sedemikian. Jadi guru harus tahu cara untuk menangani emosi sendiri serta tahu cara untuk mengawal pelajar yang member masalah semasa sesi pengajaran dan pembelajaran berlangsung. Selain itu, guru juga harus memberi sepenuh komitmen kepada tugas. Bukan hanya mengaggap tugas mengajar itu sebagai satu kerja untuk mendapat gaji tetapi tugas seorang guru lebih daripada  itu. Apabila guru mengaggap mengajar adalah satu pekerjaan untuk dia mendapat gaji bukan untuk menyampaikan  ilmu kepada pelajar maka akan berlaku perkara seperti ini.
Adalah lebih baik sekiranya guru menggunakan pendekatan kawalan terpimpin yang bersifat  sederhana dengan jenis kepimpinan demokratik demi mewujudkan keadaan  kondusif  yang sesuai di samping menjamin proses pembelajaran berlaku dengan lebih berkesan. Omardin Ashaari (1999) berpendapat pelajar perlu diberi bimbingan dan pimpinan mengikut pelbagai langkah dan peringkat pembelajaran dengan menggunakan kaedah yang sistematik bagi membolehkan mereka maju dengan seberapa cepat yang boleh. Ini kerana pelajar adalah organisma yangberkembang dan guru sepatutnya membiarkan mereka berkembang secara semula jadi. Oleh itu, pelajar seharusnya belajar melalui peringkat demi peringkat secara teratur rmengikut kehendak dan keperluan mereka untuk menentukan arah yang sesuai bagi diri mereka sendiri.
Pendekatan sebegini menjadikan pelajar lebih matang dan mempunyai rasa percaya diri kerana pelajar akan mempelajari apa yang perlu mereka ketahui. Manakala guru pula hendaklah memainkan peranan yang aktif dalam member pandangan dan saranan semasa merancang dan mengelolakan sesuatu aktiviti pembelajaran.Jenis kepimpinan demokratik ini bertujuan memberi kebebasan kepada pelajar untuk bertindak dalam kumpulan. Guru akan memilih ahli dan sentiasa melakukan penyerahan tugas. Hasilnya, pelajar akan berusaha menghasilkan kerja yang baik dan aktif dalam semua keadaan tidak kira sama ada dengan kehadiran guru atau sebaliknya. Perbezaan di antara diri pelajar dengan persekitaran pula membantu menambahkan  ketentuan dan keyakinan diri. Suasana rapat dan mesra dapat diwujudkan hasil sifat toleransi dan kerjasama antara pelajar dan guru malah dikalangan pelajar itu sendiri. Oleh itu, sekiranya guru dapat mengesan bahawa pengajaran mereka kurang menarik perhatian pelajar atau membosankan,maka guru perlu mempelbagaikan teknik, kaedah, strategi dan pendekatan pengajaranserta menggunakan pelbagai bahan bantu yang sesuai untuk menarik perhatian pelajar.
Disamping itu,  Menurut Abdul Rahim Abdul Rashid ( 1992 ) guru yang baik mempunyai kualiti dan sifat  tertentu. Antaranya mereka perlu mempunyai unsur-unsur humor yang menjadikan pengajaran merekatidak membosankan. Laurence J.Peter (1975) , pula dalam bukunya bertajuk,menjelaskan bahawa bakal guru perlu menjadikan diri mereka guru yangberkesan dan berpengaruh. Kemahiran berjenaka adalah amat penting dan merupakan salah satu ciri pensyarah yang baik kerana merekaapatmenghasilkan perubahan tingkah laku yang efektif di kalangan pelajar. Dengan ini jelaslah kepada kita bahawa unsur kecindan juga memainkan peranan penting di dalam memastikan keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran, tetapi ia boleh diibaratkan seperti garam di dalam makanan, hendaklah diletakkan hanya secukup rasa sahaja.

3.0              Rumusan

Kesimpulannya, dalam melaksanakan pengajaran dan pembelajaran guru perlu menggunakan pendekatan yang sesuai mengikut budi bicara dan kebijaksanaan guru agar pengajaran dapat berjalan dengan lancar dan berkesan. Pendekatan pengajaran sangat penting kerana dari situ akan timbulnya minat, motivasi dan semangat pelajar untuk belajar. Jika pendekatan yang digunakan tidak menarik dan membosankan, ianya akan dapat mempengaruhi minat pelajar untuk belajar. Guru seharusnya memilih kaedah atau pendekatan yang mengikut peredaran zaman. Pada zaman serba canggih ini penggunaan information and communication technology( ICT) sangat digalakkan oleh kerajaan dalam meningkatkan pencapaian dan kualiti pelajar. Guru memegang tanggungjawab sepenuhnya dalam menyampaikan ilmu kepda pelajar. Oleh sebab itu, setiap pengajaran perlu menggunakan pendekatan yang bersesuaian agar dapat mewujudkan pengajaran yang berkesan di mana tujuan dan objektif pengajaran tercapai seterusnya meningkatkan prestasi pencapaian pelajar.
           An-Nashmy (1980) mencadangkan supaya guru memilih kaedah yang boleh memberi kesan yang mendalam bukan sahaja kepada kefahaman pelajar  yang diajar, malah yang memberi kesan kepada jiwa dan menyentuh perasaan pelajar.  Dengan cara ini pelajar akan memberi tumpuan yang padu dan dapat mengingati pelajaran dengan lebih cepat dan bertahan lebih lama.  Untuk mencapai hasrat ini guru haruslah pandai memilih pendekatan yang sesuai dan teknik yang menarik dan ditambah pula dengan Bahan Bantu Mengajar (BBM) yang canggih dan menarik.
Kaedah pengajaran yang baik ialah yang mempunyai langkah-langkah dan strategi yang tersusun serta objektif yang tepat dan boleh dicapai.  Di samping itu, matlamat yang hendak dituju juga mestilah terang dan jelas.  Strategi pengajaran ialah satu yang sangat penting dalam setiap aktiviti pengajaran dan pembelajaran.  Congelosi (1992) mencadangkan bahawa setiap pengajaran harus terlebih dahulu disediakan rancangannya dan dalam rancangan pengajaran ini harus mempunyai perkara-perkara seperti tujuan am (learning goal), objektif pelajar (specific objective), langkah-langkah pengajaran yang mengandungi aktiviti-aktiviti tertentu untuk menolong pelajar mencapai objektif pelajaran, perlu ada makanisma untuk memantau kemajuan pelajar, dan penilaian (sumative evaluation) untuk mengukur pencapaian pelajar. Selain itu, Cangelosi (1992) pernah menyatakan,
Learning goal is the overall purpose of the teaching unit.  It indicates what students are expected to learn.
Specific objective, define the learning goal.  That is a number of specific skills, abilities, and/or attitude that the student to/or must acquire. (ms. 24)
Malahan, Perrott (1986) menerangkan semua aktiviti itu dalam tiga istilah yang lebih mendasar, iaitu planning, implementation, dan evaluation. Tiga perkara ini dan juga langkah-langkah yang dikemukakan sebelum ini merupakan asas pengajaran yang berkesan, di sampiang pengetahuan yang patut ada pada guru. Langkah-langkah ini disusun demikian rupa untuk menjadikan pengajaran dan pembelajaran sesuatu yang menarik dan berkesan.  Ini yang dikatakan pengajaran yang berkesan (effective teaching). Pengajaran dan pembelajaran yang baik, menarik dan berkesan tidak dapat diwujudkan jika tidak memenuhi kriteria tertentu seperti yang dibincangkan di atas. Guru yang mampu menjalankan pengajaran dan pembelajaran yang berkesan ini ialah guru yang didikasi, mempunyai wawasan yang jelas, dan mengajar dengan penuh semangat untuk mencapai objektif yang terancang dengan langkah-langkah yang tersusun dengan menggunakan bahan bantu mengajar (BBM) yang menarik dan dengan pergerakan yang cukup lincah. Inilah dimaksudkan dengan guru yang efektif (effective teacher).
             “…effective teacher is one who is able to demonstrate the
             ability to bring about intended learning goals”.  
Parrott (1986:5)

             Oleh itu, guru haruslah merancang dengan cukup rapi sebelum memasuki kelas. Ini termasuklah strategi pengajaran yang merangkumi isi kandungan, objektif yang hendak dicapai, pendekatan, kaedah dan teknik penyampaian, BBM yang sesuai dan penilaian yang akan dijalankan.
Selain itu, komunikasi juga sangat penting dalam pengajaran. Dimana ianya merupakan proses penyampaian mesej, samada lisan atau bertulis. Sekiranya mesej yang dihantar oleh penyampai dapat difahami maksudnya oleh penerima, maka komunikasi berkesan telah pun berlaku. Sebagai seorang guru, komunikasi lisan berlaku apabila guru sedang menyampaikan pelajaran atau arahan untuk menjalankan sesuatu tugas amali. Ketika guru menulis sesuatu di papan hitam atau lutsinar untuk kegunaan murid-murid, maka komunikasi secara bertulis telah diamalkan. Dalam situasi berkenaan, nyata bahawa kemahiran berkomunikasi amat penting bagi seorang guru untuk mewujudkan suasana pengajaran dan pembelajaran yang berkesan (Ee Ah Meng, 1996). Maka jelaslah di sini bahawa interaksi antara pelajar dan guru memainkan peranan yang sangat penting di dalam mewujudkan suasana pengajaran dan pembelajaran yang menarik. Untuk mewujudkan suasana interaksi sosial yang baik, guru dan pelajar perlu mengetahui peranan yang sebenarnya yang perlu dimainkan oleh setiap individu. Ini kerana dalam usaha menyesuaikan diri dalam masyarakat, pelajar dipengaruhi oleh berbagai-bagai egen sosialisasi termasuk keluarga, sekolah, rakan sebaya dan media massa. Sekolah sebagai institusi sosial bertanggungjawab mewujudkan interaksi sosial dan pembentukan sikap kepimpinan di kalangan pelajar dengan menekankan keberkesanan interaksi di dalam bilik darjah.
 


No comments:

Post a Comment