Jurang pendidikan merupakan satu isu yang telah tercatat
dalam Pelan Induk Pembangunan Pendidikan (PIPP) dari tahun 2006 hingga 2010.
Berdasarkan PIPP tersebut, Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) telah
menetapkan matlamat untuk merapatkan jurang pendidikan antara lokasi, tahap,
sosioekonomi dan tahap keupayaan pelajar. Selain aspek-aspek yang telah
dinyatakan, jurang pendidikan juga wujud antara kaum, jenis sekolah dan jantina
pelajar. Seperti yang telah direkodkan dalam Sistem Maklumat Pengurusan
Pendidikan (SMPP), terdapat seramai 2285446 orang pelajar di 2355 buah sekolah
di Malaysia (Kementerian Pendidikan Malaysia, 2013). Statistik menunjukkan
bilangan pelajar lelaki lebih ramai iaitu seramai 1162665 orang berbanding
pelajar perempuan yang telah direkodkan seramai 1122781 orang sahaja. Berkaitan
dengan perbezaan bilangan jantina pelajar, isu yang telah difokuskan adalah
jurang pencapaian Matematik dalam kalangan pelajar sekolah menengah mengikut
jantina.
Merujuk kepada kajian yang telah dijalankan oleh
Kementerian Pendidikan Malaysia (2000), pelajar perempuan menunjukkan prestasi
keputusan yang lebih baik berbanding pelajar lelaki dalam peperiksaan awam Ujian
Penilaian Sekolah Rendah (UPSR), Penilaian Menengah Rendah (PMR) dan Sijil
Pelajaran Malaysia (SPM) dari tahun 1996 hingga 1999. Tambahan pula tinjauan
yang telah dijalankan oleh Sutherland dalam Tinklin, Croxford, Frame dan
Ducklin (2000) juga telah menyatakan bahawa pencapaian pelajar perempuan lebih
baik berbanding pelajar lelaki adalah satu fenomena yang berlaku di seluruh
dunia. Oleh yang demikian, terdapat beberapa perkara yang telah diketengahkan
dalam isu jurang pencapaian Matematik dalam kalangan pelajar sekolah menengah
mengikut jantina.
2.1 Gaya Pembelajaran dalam Kalangan Pelajar
Setiap
individu mempunyai gaya belajar yang berbeza dan kadar yang berlainan dengan
yang lain, walaupun dalam lingkungan umur yang sama. Perbezaan individu dapat
diertikan sebagai ketidaksamaan dalam aspek perkembangan secara fizikal,
mental, emosi dan sosial di kalangan individu. Santhi Suppiah (2000), perbezaan
individu dihuraikan sebagai variasi atau ketidaksamaan individu daripada norma
kumpulan, sama ada sifat-sifat kognitif, emosi, fizikal, moral, tingkah laku,
sosial, bakat dan lain-lain aspek yang mungkin terdapat dalam kalangan individu
dalam sesuatu kumpulan.
Gaya pembelajaran adalah merangkumi pemikiran luaran dan dalaman serta
tingkah laku yang membolehkan pembelajaran yang berkesan (Dick Wirz, 2004).
Gaya pembelajaran banyak membantu kepada mempertingkatkan daya konsenterasi
pelajar terhadap pelajaran (Ismail, 2003). Gaya belajar juga dianggap sebagai
strategi pengajaran kerana pemahaman mengenai gaya pembelajaran seseorang
pelajar memberikan maklumat tentang konteks dan kandungan pembelajaran (Abdul
Razak Ahmad,1999). Dunn (1986), menyarankan bahawa pelajar perlu diajar dengan
menggunakan pendekatan dan bahan yang bersesuaian dengan gaya pembelajaran
mereka kerana strategi belajar tersebut dapat meningkatkan pencapaian akademik
pelajar. Salah satu strategi mengajar yang boleh
disesuaikan dengan pelbagai gaya pembelajaran ialah menggunakan teori Howard
Gardner’s Multiple Intelligences seperti cadangan Nolen (2003) iaitu
melalui permainan bahasa (linguistik), soal jawab (logikal), gambar dan grafik
(visual), penggunaan muzik (muzikal), pergerakan motor (kinestetik),
bersosialisasi secara berkumpulan (inter personal) dan belajar secara
bersendirian (intrapersonal). Guru berperanan untuk mengenal pasti gaya belajar
pelajar supaya ianya dapat dipadankan dengan kaedah pengajaran guru (Omardin,
1999). Sebagai guru, adalah perlu untuk memahami gaya belajar para pelajar
sebagai salah satu inisiatif dalam mempertingkatkan kaedah pengajaran mereka
(Nelson, 1996). Antara faktor utama yang membawa
kepada pencapaian akademik pelajar adalah didorong oleh gaya belajar pelajar
itu sendiri. Setiap saat yang diperuntukkan untuk setiap pelajar itu hanya akan
bermakna sekiranya pelajar itu dapat memahami dan menghayati sepenuhnya apa
yang telah diajarkan. Adalah menjadi kerugian kepada pelajar tersebut sekiranya
tidak memahami apa yang telah dipelajarinya. Oleh itu setiap individu
seharusnya mengetahui gaya belajar yang paling sesuai untuknya (Pusat
Perkembangan Kurikulum, 2001). Selain itu, Loewen (2002) menyatakan bahawa
proses pengajaran dan pembelajaran harian melibatkan tiga gaya belajar utama
iaitu Visual, Auditori dan Kinestetik.
Bagi pelajar yang mempunyai gaya pembelajaran
berbentuk visual, anggota yang memainkan peranan penting adalah mata iaitu
penglihatan (visual). Ada pelajar
lebih suka belajar dengan melihat atau memandang sesuatu objek yang maujud dan
tidak dinafikan ada pelajar yang suka belajar dengan melakukan sentuhan dan
pergerakan motor fizikalnya (Ornstein 1977). Dalam hal ini kaedah
pengajaran yang digunakan guru sebaiknya lebih banyak seperti bahan media di
mana guru haruslah menunjukkan bahan tersebut
secara langsung pada pelajar atau menggambarkannya di papan tulis. Pelajar
yang mempunyai gaya pembelajaran visual harus melihat bahasa tubuh dan riak
muka gurunya untuk memahami setiap yang dipelajari. Mereka ini lebih
cenderung untuk duduk di barisan hadapan agar dapat melihat dengan
jelas. Mereka berfikir menggunakan gambar-gambar di otak mereka dan
belajar lebih cepat dengan menggunakan gambaran-gambaran visual, seperti carta,
buku pelajaran, gambar rajah, dan video.
Seterusnya ialah pelajar
yang mempunyai gaya pembelajaran auditori di mana mereka menggunakan anggota
telinga sebagai alat pendengarannya ketika belajar. Justeru itu, pelajar yang
mempunyai gaya pembelajaran auditori boleh belajar lebih cepat dengan
menggunakan perbincangan lisan dan mendengar apa yang guru katakana ketika
proses pengajaran dan pembelajaran. Collinson (2000), mendapati pelajar lebih berjaya serta memberi tindak
balas yang berkesan ketika melakukan tugasan belajar atau aktiviti yang
melibatkan sensori auditori seperti perbincangan, berdebat dan membaca. Pelajar auditori dapat memproses makna yang
disampaikan melalui nada suara, pitch (tinggi rendahnya), kelajuan bercakap dan
hal-hal auditori lain. Kebiasaannya pelajar seperti ini biasanya dapat
menghafal lebih cepat dengan membaca teks di atas keras dan mendengar kaset atau audio.
Gaya pembelajaran yang ketiga adalah gaya
pembelajaran kinestetik di mana pelajar belajar dengan cara bergerak, bekerja,
melakukan dan menyentuh. Manakala
pelajar yang belajar menggunakan sensori taktil dan kinestetik dapat
menunjukkan perkembangan pencapaian melalui aktiviti seperti sentuhan bagi
mengenal pasti tekstur sesuatu objek serta menggerakkan objek bagi meningkatkan
kemahiran motor mereka. Kajian kepustakaan telah mendapati bahawa wujudnya
hubungan yang kuat antara gaya pembelajaran seseorang dengan pencapaian
akademik (Collinson 2000; Gadt-Johnson & Price 2000; Reid 1987). Didapati pelajar ini sukar
untuk duduk diam berjam-jam kerana keinginan mereka untuk mengetahui dan
penerokaan yang sangatlah kuat. Pelajar yang mempunyai gaya pembelajaran
ini belajar melalui gerakan dan sentuhan.
Guru sebagai pendidik kini
mempunyai tugas yang mencabar untuk mempertingkatkan kemahiran mereka dalam
segenap ilmu sebagai usaha mencapai kualiti guru yang diinginkan oleh negara ini.
Salah satu kemahiran yang amat penting perlu dikuasai oleh guru ialah kemahiran
dalam proses pengajaran. Salah satu kemahiran dalam proses pengajaran ialah
mengenal pasti gaya pembelajaran pelajar. Para pendidik perlu melengkapkan diri
dengan berbagai-bagai teknik pengajaran.
Ini adalah kerana, bagi pelajar yang tidak mempunyai kecacatan anggota
badan, mereka akan menggunakan satu, dua atau kesemua gaya belajar ini.
2.2 Afektif Pelajar Terhadap Matematik
Satu kajian pencapaian
dan penguasaan konsep dalam Matematik peringkat Sijil Pelajaran Malaysia (SPM)
telah dijalankan berorientasikan faktor jantina, aliran dan jenis sekolah dah
hasilnya menunjukkan bahawa pelajar lelaki lebih berminat kepada soalan
kemahiran seperti unjuran ortogon pada garis satah dan sudut antara dua satah,
gabungan penjelmaan, mencari luas, pelan dan dongakan, latitude, longitude dan
jarak (Bhasah Abu Bakar, 2009). Namun begitu, pelajar lelaki mencatatkan
penurunan markah dan gred setiap tahun dari tahun 1996 hingga tahun 2000
seperti yang telah dibincangkan dalam Jamil et. al (2001). Rajah 2.2.1 dan
2.2.2 menunjukkan peratusan kelulusan Matematik mengikut jantina (1996-2000)
bagi PMR dan SPM.
Rajah 2.2.1: Peratusan Kelulusan Matematik PMR Mengikut Jantina
(1996-2000)
Rajah 2.2.2: Peratusan Kelulusan Matematik SPM Mengikut Jantina
(1996-2000)
Berdasarkan peratusan
yang telah direkodkan, jelas menunjukkan terdapat jurang pencapaian Matematik
dalam kalangan pelajar lelaki dan pelajar perempuan. Oleh yang demikian, faktor
afektif merupakan salah satu perkara yang menyebabkan terjadinya jurang
pencapaian dalam kalangan pelajar lelaki dan pelajar perempuan dalam mata
pelajaran Matematik.
Afektif
merupakan satu elemen penting selain kognitif dan psikomotor dalam pengajaran
dan pembelajaran Matematik. Menurut Arsaythamby (2006), afektif ditakrifkan
sebagai sikap, kebimbangan dan tabiat yang berfungsi dalam pembelajaran
Matematik. Secara ringkasnya, afektif dapat dikaitkan dengan minat, emosi dan
nilai kehidupan seseorang. Oleh itu, elemen ini perlu diberi perhatian dalam
kalangan pelajar supaya mereka dapat memberi tumpuan dan perhatian sepenuhnya
semasa pengajaran dan pembelajaran Matematik berlangsung di dalam bilik darjah.
Malahan pula afektif bagi setiap individu pelajar adalah berbeza dari segi
jantina kerana secara hakikinya setiap manusia mewarisi perwatakan dan tingkah
laku yang berbeza daripada ibu bapa masing-masing. Sehubungan dengan itu,
wujudnya satu jurang pencapaian khususnya dalam Matematik dalam kalangan
pelajar mengikut jantina. Antara perkara yang dibangkitkan dalam isu afektif
adalah perbandingan sikap, kebimbangan dan tabiat antara pelajar lelaki dan
pelajar perempuan.
Dari
aspek sikap, Mat Hasrizam Said (2004) telah mengklasifikasikan sikap sebagai
minat, keyakinann kegelisahan, persepsi terhadap kepentingan Matematik dan
persepsi terhadap guru. Ringkasnya, sikap pelajar merangkumi kebolehan afektif
pelajar terhadap mata pelajaran Matematik. Hasil kajian beliau juga telah
mendapati pelajar perempuan mempunyai sikap yang positif dalam pembelajaran
berbanding pelajar lelaki. Oleh sebab itu, pelajar perempuan telah mendominasi
sistem pendidikan di Malaysia sehingga ke hari ini. Sehubungan dengan itu,
terdapat hubungan positif antara sikap dengan prestasi Matematik dalam kalangan
pelajar (Scheiber, 2002). Justeru itu, sikap merupakan salah satu aspek yang mempengaruhi
afektif pelajar terhadap Matematik kerana kemampuan pelajar bergantung kepada
sikap pelajar itu sendiri (Samsudin, 2000).
Selain
itu, kebimbangan terhadap Matematik juga merupakan salah satu aspek dalam
afektif pelajar yang menyumbang kepada jurang pencapaian Matematik antara pelajar
lelaki dan pelajar perempuan. Kebimbangan Matematik dapat didefinisikan sebagai
penyataan bimbang terhadap situasi yang melibatkan Matematik dan mennganggap
Matematik sebagai satu ancaman kepada keyakinan diri (Cemen & Byrd, 1987).
Sepanjang pengalaman menjalani latihan praktikum di sekolah, permasalahan ini melibatkan
sebahagian pelajar di dalam bilik darjah terutamanya pelajar lelaki. Mereka
tidak menunjukkan minat dan respon yang positif semasa pengajaran dan
pembelajaran Matematik berlangsung. Apabila berlakunya situasi ini, pelajar
yang tidak mempunyai kebimbangan terhadap Matematik akan memiliki motivasi
belajar yang tinggi berbanding pelajar yang mempunyai kebimbangan yang tinggi
terhadap Matematik (Tapia, 2004). Dengan ini, mereka akan dapat menumpukan
perhatian dan tumpuan sepenuhnya serta lebih bersemangat terhadap pengajaran
guru di dalam kelas. Seterusnya, dapat meningkatkan pencapaian mereka dalam
mata pelajaran Matematik.
Aspek
seterusnya adalah tabiat dalam mempengaruhi afektif pelajar terhadap Matematik.
Menurut Arsaythamby (2006), beliau menyatakan bahawa tabiat mempelajari
Matematik mempunyai hubungan signifikan yang positif terhadap pencapaian
Matematik. Hal ini disebabkan oleh tabiat dalam kalangan pelajar yang melibatkan
kemahiran dan kesediaan mereka untuk mempelajari Matematik. Seperti sedia
maklum, fenomena yang sering berlaku di dalam kelas adalah pelajar lelaki
majoritinya yang tidak menyiapkan tugasan yang diberikan dan kurang membuat
latih tubi yang diberikan oleh guru berbanding pelajar perempuan. Ini
membuktikan pelajar perempuan mempunyai tahap kesediaan dan kemahiran yang
tinggi dalam mempelajari Matematik dan mempengaruhi tahap pencapaian mereka
dalam Matematik.
Konklusinya,
ketiga-tiga aspek yang telah dinyatakan merupakan perkara yang menyumbang
kepada kebolehan afektif pelajar dalam mempelajari Matematik. Lantaran afektif
yang berbeza dalam kalangan pelajar lelaki dan pelajar perempuan, terdapat
jurang dalam pencapaian Matematik dalam sisitem pendidikan negara kini. Oleh
itu, bagi menangani permasalah tersebut, sikap yang positif dalam kalangan
pelajar dapat mengatasi kebimbangan mereka terhadap Matematik seterusnya meningkatkan
kemahiran dan kesediaan mereka untuk mempelajari Matematik dan mengurangkan
jurang yang kian menular pada hari ini.
2.3 Pengaruh Rakan Sebaya
Rakan sebaya
memainkan peranan penting dalam kehidupan pelajar. Kanak-kanak lazimnya
menggunakan rakan sebaya sebagai panduan apabila menilai dirinya sendiri dari
segi tingkah laku, personaliti, kemahiran serta kebolehan (Nursuhaili, 2010).
Peranan rakan sebaya adalah lanjutan kepada proses sosialisasi dalam keluarga.
Kumpulan rakan sebaya dapat berfungsi sebagai penggantian jika perhubungan
dengan ibu bapa tidak baik atau tegang. Pada kebiasaannya, pada zaman
kanak-kanak dan remaja, rakan sebaya mempunyai pengaruh yang besar terhadap
pelajar. Segala gerak-geri dan tingkah laku akan ditiru atau diikuti oleh rakan
sebayanya. Menurut Quek Miow Leng (2006), rakan sebaya turut berperanan dalam
mempengaruhi pencapaian akademik pelajar.
Kajian
tentang kumpulan sebaya banyak membawa kesan terhadap pencapaian dan aspirasi
pelajar jika dibandingkan dengan latar belakang atau komposisi sekolah (Quek
Miow Leng, 2006). Nursuhaili (2010), menyatakan bahawa rakan sebaya memainkan
peranan yang sangat penting dalam mengembangkan kebolehan sosial serta kognisi
sosial. Menurut Nursuhaili, (2010), selain daripada mengembangkan kebolehan dan
kognisi sosial, rakan sebaya juga turut mempengaruhi sikap dan tingkah laku
seseorang individu. Tingkah laku yang biasanya dipengaruhi oleh rakan sebaya
adalah merangkumi cara bercakap, cara berpakaian, dan juga cara belajar. Rohani
Abdullah (2001), menekankan kepentingan peranan rakan sebaya adalah sangat
positif dalam mempengaruhi perkembangan sosial, bahasa dan pendidikan seseorang
individu.
Pada
kebiasaannya sikap rakan sebaya terhadap pelajar pintar cerdas dan berbakat di
peringkat sekolah rendah adalah positif. Dalam kajian yang dijalankan oleh
Kennedy (1995), pengalaman belajar bersama-sama pelajar pintar cerdas akan
menjadikan seseorang itu lebih menerima kehadiran pelajar ini. Walau
bagaimanapun responden kajian beliau yang terdiri daripada mereka yang berumur
10 hingga 29 tahun telah menunjukkan sikap simpati yang agak kurang jika
dibandingkan dengan responden yang lebih berumur iaitu mereka yang berumur 30
hingga 39 tahun.
Selain
itu, pelajar pintar cerdas juga biasanya mengalami masalah dalam hubungan
dengan rakan sebaya. Ini adalah kerana sikap pelajar pintar cerdas itu sendiri
yang kadang kala sukar difahami oleh rakan seusia mereka. Sikap pelajar pintar
cerdas sukar difahami oleh rakan seusia mereka kerana pengaruh umur mental mereka
yang agak tinggi berbanding dengan umur kronologi mereka. Oleh kerana sikap
sebegini, pelajar pintar cerdas akan dianggap sebagai pelik dan sukar didekati
oleh rakan seusia mereka. Ini seterusnya akan menjadikan pelajar pintar cerdas
sukar untuk mencari kawan untuk meluahkan perasaan dan dijadikan teman untuk
berbual. Sikap pelajar pintar cerdas yang lebih terkehadapan dari segi
pemikiran berbanding dengan rakan seusia mereka juga akan menjadikan rakan
seusia mereka menjauhkan diri daripada mereka (Goleman & Daniel, 1997).
Walau
bagaimanapun Colangelo & Davis (1991) dan pengkaji yang lain seperti
Hollingworth (1991), tidak mempunyai pendapat yang sama seperti
pengkaji-pengkaji di atas. Colangelo (1991) dan Hollingworth (1991) dalam
kajian mereka telah menyatakan bahawa pelajar-pelajar pintar cerdas adalah
merupakan pelajar yang tidak mempunyai masalah dari segi psikologi dan sosial.
Mereka juga menyatakan bahawa pelajar pintar cerdas pandai menyesuaikan diri
dengan rakan sebaya dan mudah bersosial. Rizza (1997), pula telah mendapati
bahawa sikap rakan sebaya terhadap pelajar pintar cerdas akademik (PCA) adalah
penting bagi meningkatkan perkembangan pelajar pintar cerdas. Rizza (1997),
telah melaporkan bahawa sikap rakan sebaya yang sentiasa memberi dorongan dan
sokongan kepada pelajar pintar cerdas akademik (PCA) akan meningkatkan lagi
kecemerlangan pelajar itu.
Pelajar
dikatakan mudah terpengaruh dengan rakan sebaya. Remaja biasanya akan memilih
rakan sebaya yang mempunyai persamaan tingkah laku, sikap dan identiti dengan
mereka (Akers, Jones & Coyle, 1998; Hogue & Steinberg, 1995). Selain
dipengaruhi mereka juga didominasi oleh rakan sebaya (Brown, 1990) dalam Norawati binti
Hashim(2004).
Pelajar perempuan biasanya akan berkawan dengan
rakan-rakan yang berada di sekeliling mereka seperti rakan sekelas. Sikap
pelajar perempuan yang mementingkan pelajaran, akan mempengaruhi rakan-rakan
mereka yang lain untuk sama-sama mementingkan pelajaran. Menurut Zalizan bin
Mohd Jelas (2001), pelajar perempuan akan belajar bersama dan berkongsi
pendapat sekiranya terdapat sebarang keraguan. Dengan aktiviti seperti ini,
pelajar perempuan lebih menguasai pelajaran yang dipelajari dan mendapat
pencapaian yang lebih baik.
Berbanding pelajar lelaki, mereka lebih gemar berkawan
dengan rakan yang lebih tua. Pergaulan sosial yang melampau seperti melepak,
berlumba haram, dan macam-macam lagi mudah diikut kerana bagi mereka perkara
itu sesuatu yang bebas untuk dilakukan berbanding mengulangi pelajaran. Menurut
Syarifah Alwiah Alsagoff (1988), segala gerak-geri dan tingkah laku akan ditiru
atau diikuti oleh rakan sebaya. Disebabkan pergaulan dengan rakan-rakan yang
tidak minat untuk menimba ilmu, pelajar lelaki tidak menguasai pelajaran yang
dipelajari kerana tidak membuat latihan yang diberi dan hilang fokus dalam
kelas. Maka, pencapaian mereka adalah lebih rendah berbanding pelajar
perempuan.
2.4Persepsi Guru Terhadap Pelajar
Di samping itu, persepsi guru matematik terhadap
pelajar lelaki dan perempuan juga mempengaruhi perbezaan pencapaian matematik
kedua-dua jantina ini. Persepsi guru terhadap pelajar lelaki dan perempuan
dilihat dari aspek motivasi, minat, kepatuhan kepada arahan, ketepatan masa,
kesediaan untuk belajar, tanggungjawab, kebolehterimaan pelajaran, kekemasan
kerja, kesungguhan, inisiatif, kreativiti dan inovatif. Dr. Zalizan bin Mohd
Jelas (2001) dalam kajiannya, mengkaji perbandingan persepsi guru lelaki dan guru
perempuan terhadap pelajar lelaki dan pelajar perempuan yang mempengaruhi
pencapaian kedua-dua jantina pelajar.
Hasil
kajian menunjukkan bahawa guru lelaki secara keseluruhannya mempunyai persepsi
positif terhadap pelajar lelaki dan juga pelajar perempuan berbanding guru
perempuan. Dengan lain perkataan, guru lelaki tidak mempunyai persepsi yang
berbeza terhadap pelajar lelaki dan
perempuan. Mereka tidak bias dalam melabelkan kebolehan pelajar, baik
pelajar lelaki mahupun pelajar perempuan, berbanding guru perempuan. Keadaan
ini turut dikukuhkan lagi dalam kajian Brophy dan Evertson (1981) dan Bank
(1987).
Guru
perempuan pula mempunyai pandangan yang kurang positif terhadap pelajar lelaki.
Keadaan ini boleh mempengaruhi tingkah laku dan sikap guru terhadap pelajar.
Menurut Dr. Zalizan lagi, guru perempuan kurang memberi perhatian kepada
pelajar lelaki yang dianggap bermasalah di dalam kelas. Guru lebih memberi
perhatian kepada pelajar perempuan yang sering mengikut arahan guru dan mudah
untuk dikawal.
Pelajar
lelaki sering kali dikatakan hilang fokus di dalam kelas, mengganggu rakan lain
serta tidak membuat kerja rumah. Guru perempuan akan mengambil tindakan untuk
mengabaikannya sekiranya segala amaran dan peringatan yang diberikan tidak
dihiraukan. Dengan mengabaikan pelajar lelaki di dalam kelas, sudah semestinya
akan mengganggu pencapaian mereka dalam Matematik kerana mereka tidak dapat
menguasai pelajaran yang diajar. Maka wujudlah perbezaan pencapaian Matematik
di antara pelajar lelaki dan pelajar perempuan.
Berdasarkan
apa yang dinyatakan, maka sudah tentulah amat penting sekali bagi guru-guru
Matematik untuk mewujudkan persekitaran bilik darjah yang kreatif serta sesi
pengajaran yang menarik. Di samping itu, guru tidak harus bersikap bias
terhadap pelajar lelaki dan pelajar perempuan .
No comments:
Post a Comment