Tuesday, December 15, 2015

Jurang pencapaian melalui lokaliti




FAKTOR TERJADI JURANG PENCAPAIAN MATEMATIK MURID
Terdapat pelbagai aspek yang mempengaruhi jurang pencapaian Matematik murid sekolah rendah dan sekolah menengah antaranya dari segi lokaliti, sosial, budaya dan banyak lagi. Menurut Kamus Dewan Bahasa dan Pustaka, lokaliti dapat didefinisikan sebagai penempatan. Penempatan terbahagi kepada dua bahagian iaitu kawasan pedalaman dan bandar.
            Pencapaian murid sekolah amat bergantung kepada kelengkapan infrastruktur sekolah. Justeru, terdapat perbezaan pencapaian murid sekolah antara kawasan bandar dan juga pedalaman. Berikut merupakan bilangan sekolah rendah yang mengalami kekurangan infrastruktur dan kemudahan asas di sekolah. (Rujuk Rajah 7.1) :

 

            Kelengkapan infrastruktur sekolah dan kemudahan asas sekolah rendah terdiri daripada bekalan elektrik 24 jam, bekalan air bersih, sekolah dua sesi, makmal komputer, bilik atau makmal sains dan juga menumpang di sekolah lain. Hal ini merupakan antara faktor terpenting yang mampu mempengaruhi pencapaian murid. Menurut Rajah 7.1, bilangan sekolah rendah yang mengalami ketiadaan bekalan elektrik 24 jam ialah sebanyak 767 buah sekolah. Manakala, sekolah yang mengalami ketiadaan bekalan air bersih ialah sebanyak 1517 buah sekolah dan bagi sekolah yang mempunyai dua sesi waktu persekolahan ialah sebanyak 858 buah sekolah.
            Bagi kekurangan infrastruktur makmal komputer, bilik atau makmal sains pula, masing-masing sebanyak 2630 buah sekolah dan 1639 buah sekolah. Seterusnya, bagi faktor lain yang mempengaruhi pencapaian murid sekolah rendah ialah sebanyak 42 buah sekolah yang perlu menumpang di sekolah lain untuk mengadakan program seperti menumpang padang sekolah lain untuk mengadakan sukan tahunan dan sebagainya. Berikut merupakan bilangan sekolah menengah yang mengalami kekurangan infrastruktur dan kemudahan asas di sekolah. (Rujuk Rajah 7.2) :

 
            Manakala, bagi sekolah menengah pula, terdapat pelbagai faktor yang mempengaruhi pencapaian murid dalam aspek kekurangan kelengkapan infrastruktur sekolah dan kemudahan asas yang lain. Antaranya, ketiadaan bekalan elektrik 24 jam di sekolah ialah sebanyak 28 buah sekolah. Manakala, sebanyak 68 buah sekolah mengalami ketiadaan bekalan air bersih. Seterusnya, sebanyak 748 buah sekolah mengalami dua sesi waktu persekolahan dan bilangan sekolah yang mengalami kekurangan makmal komputer dan bilik atau makmal sains ialah masing-masing sebanyak 138 dan 25 buah sekolah menengah. Manakala, bagi bilangan sekolah menengah yang mengalami kekurangan prasarana sekolah yang memerlukan mereka untuk menumpang di sekolah lain ialah sebanyak 26 buah sekolah.
            Justeru, sistem pendidikan di Malaysia masih mempunyai kekurangan dan kelemahan. Justeru, pelbagai langkah telah dirancang dan dijalankan bagi membantu dan meningkatkan tahap sistem pendidikan negara Malaysia supaya seiring dengan negara-negara luar yang sedang membangun sekarang. Kekurangan infrastruktur sekolah sangat mempengaruhi pencapaian murid sekolah rendah dan sekolah menengah. Berikut merupakan perbandingan sekolah bandar dan luar bandar (pedalaman) mengikut merentas masa. (Rujuk Rajah 7.3):

 
 Rajah 7.3 : Perbandingan Sekolah Bandar dan Luar Bandar Merentas Masa

Menurut Rajah 7.3, terdapat perbezaan pencapaian murid sekolah rendah dan sekolah menengah dalam peperiksaan awam iaitu UPSR dan SPM bagi tahun 2011 antara sekolah bandar dan luar bandar (pedalaman). Hal ini demikian terjadi kerana kekurangan kelengkapan infrastruktur sekolah dan kemudahan asas di sekolah. Ketiadaan prasarana yang lengkap akan mengakibatkan penurunan prestasi dan pencapaian murid sekolah samada sekolah rendah mahupun sekolah menengah. Menurut Rajah 7.3, bilangan murid yang berjaya untuk sekolah di bandar lebih tinggi berbanding bilangan murid yang belajar di kawasan pedalaman.
            Hal ini demikian kerana kawasan bandar merupakan kawasan yang pesat membangun seiring dengan kecanggihan sains dan teknologi. Walaubagaimanapun, terdapat lagi kawasan-kawasan yang masih mundur terutamanya bagi kawasan pedalaman. Dalam era globalisasi ini, kecanggihan teknologi mampu untuk membantu guru dalam pengajaran mereka khususnya dalam proses P&P  di dalam kelas. Terdapat pelbagai perisian yang telah sedia ada untuk membantu pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran Matematik. Antaranya, perisian Mathematica, MATLAB, Geometer’s Sketchpad (GSP), Statistic Package for Social Science (SPSS) dan banyak lagi perisian lain.
Semua perisian ini dapat membantu guru dalam mempelbagaikan kaedah pengajaran sekaligus dapat membantu memudahkan kerja guru. Walaubagaimanapun, ketiadaan WIFI di sekolah dan tempat tinggal sangat mempengaruhi pemikiran dan pengetahuan murid. Hal ini kerana, WIFI amat diperlukan sekarang kerana pada zaman sains dan teknologi sekarang segala kerja rumah, markah peperiksaan murid, dan banyak lagi dimasukkan ke dalam sistem atas talian. Selain itu, sekolah di bandar juga mempunyai penempatan guru yang lebih ramai yang berkualiti dan berpengalaman jika dibandingkan dengan bilangan guru berkualiti dan berpengetahuan di sekolah yang berada di kawasan pedalaman.
            Selain itu, kekurangan dari kelengkapan alat teknologi seperti projector, pemancar LCD, dan juga pengetahuan guru mengenai penggunaan perisian merupakan salah satu daripada faktor  terdapatnya jurang pencapaian murid sekolah antara sekolah di kawasan bandar dan juga kawasan pedalaman. Hal ini kerana sekolah di kawasan bandar kebanyakannya mempunyai alat teknologi dan perisian yang lengkap di sekolah. Justeru, guru dapat menggunakannya dengan baik dan dapat membantu murid dalam proses P&P. Manakala, bagi sekolah di kawasan pedalaman kebanyakan sekolahnya tidak mempunyai kelengkapan alat teknologi yang lengkap. Justeru, guru tidak dapat menggunakan perisian Matematik bagi membantu proses pengajaran dan pembelajaran murid.
            Oleh yang demikian, faktor kekurangan kelengkapan infrastruktur sekolah dan kemudahan asas merupakan antara aspek utama dalam perbezaan jurang pencapaian murid sekolah rendah dan juga sekolah menengah yang berada di kawasan bandar dan juga kawasan pedalaman. Tahap pencapaian murid berbeza-beza mengikut tahap kecerdasan dan keselesaan bilik belajar yang kondusif.

3.0       KESAN TERJADI JURANG PENCAPAIAN MATEMATIK MURID
Pembangunan pendidikan di Malaysia pada peringkat awal tertumpu kepada pembinaan sekolah di bandar dan kawasan pertumbuhan ekonomi utama Negara. Sekolah-sekolah di bandar dibekalkan dengan kemudahan bangunan dan peralatan yang baik dan lengkap, guru terlatih  dan sumber yang mencukupi. Manakala sekolah luar bandar  dan pendalaman pula tidak berpeluang menikmati kemudahan seperti sekolah di kawasan bandar dan  peluang mereka menikmati pendidikan amat terhad. Selain itu, sekolah luar bandar mengalami pelbagai kekurangan daripada segi infrastruktur dan peralatan, kemudahan asas, guru serta sokongan ibu bapa dan masyarakat. Ketidaksamarataan dan jurang pendidikan ini wujud disebabkan keutamaan tertumpu kepada usaha memastikan lebih ramai pelajar mendapat pendidikan berbanding dengan kualiti pendidikan yang disediakan.
            Oleh itu, kekurangan kemudahan prasarana atau infrastruktur di sekolah luar bandar  memberi kesan yang negatif kepada guru dan terutama sekali kepada pelajar. Kekurangan kemudahan di sekolah memberi masalah kepada sesi pengajaran dan pembelajaran guru. Contohnya, guru tidak dapat mengajar dengan baik kerana tidak mempunyai kemudahan seperti LCD, projektor, komputer  dan sebagainya. Selain itu, guru tidak dapat mempelbagaikan kaedah dan teknik pengajarannya kerana kemudahan sekolah yang tidak lengkap. Oleh itu, guru tidak dapat menarik minat pelajar untuk pergi ke sekolah. Kebiasaannya pelajar luar bandar kurang terdedah kepentingan pendidikan dalam kehidupan mereka, jadi mereka lebih memikirkan mencari duit daripada belajar di sekolah.
Seterusnya, kekurangan prasarana sekolah seperti bahan rujukan dan internet juga boleh membuatkan perkembangan pemikiran pelajar luar bandar menjadi terhad. Contohnya, pelajar tidak dapat mencari bahan tambahan untuk menambah ilmu yang mereka perolehi dari guru. Selain itu, pelajar juga tidak dapat mengetahui perkembangan teknologi pada masa kini dengan baik dan ini menyebabkan mereka banyak ketinggalan dalam kemajuan pendidikan.
Pencapaian pelajar luar bandar juga tidak meningkat kerana apabila guru tidak bersemangat untuk mengajar akibat kekurangan kemudahan sekolah ini juga memberi kesan kepada pelajar itu juga.  Tambahan lagi, apabila sekolah kekurangan bilik darjah terutama kawasan pendalaman seperti Sabah dan Sarawak. Petikan dari akhbar Utusan Borneo 9 Mac 2011, menurut Wan Zain Syed Mohdzar, “Jumlah pelajar yang ramai seperti itu sudah tentunya menimbulkan keadaan yang kurang kondusif untuk pembelajaran dan pengajaran dijalankan,” katanya dalam satu kenyataan. Maksudnya di sini, kekurangan kemudahan bilik darjah yang mencukupi boleh menyebabkan bilangan pelajar buta huruf semakin meningkat kerana guru tidak dapat memberi perhatian kepada semua pelajar. Oleh itu, ini akan menyebabkan bilangan yang tercicir dalam pendidikan juga meningkat terutama pelajar sekolah luar bandar dan pendalaman yang tidak terdedah dengan kemajuan teknologi.
Manakala sekolah Bandar pula mempunyai kemudahan sekolah yang lengkap, tidak kira dari segi teknologi ataupun bahan ilmiah. Kebanyakkan kemudahan prasarana di sekolah Bandar mempunyai pelbagai kesan samada kesan positif ataupun kesan negatif. Kesan positif yang kita dapat lihat ialah kemudahan sekolah dapat memudahkan proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah. Contohnya, guru dapat mempelbagaikan kaedah pengajaran di sekolah dengan menggunakan teknologi seperti LCD, komputer dan internet. Selain itu, sekolah Bandar juga boleh melanggani tutor di dalam akhbar  pendidikan Utusan Malaysia untuk menambah ilmu pengetahuan pelajar. selain itu, tutor juga dapat memudahkan guru kerana di dalamnya diberi nota dan keterangan yang jelas beserta soalan-soalan berupa diagnosis topical dan kemahiran berasas tinggi (KBAT).
Seterusnya, kemudahan teknologi juga dapat membantu mengembangkan pemikiran pelajar. Jika sesebuah sekolah itu menggunakan sebaik mungkin internet untuk kegunaan pelaja dalam pembelajaran, dengan ini dapat membantu mereka mencari bahan-bahan untuk mengembangkan tahap pengetahuan mereka. Selain itu, guru juga perlu mengguna kemudahan teknologi seperti software untuk mengajar matematik dengan lebih menarik.
Justeru itu, kemudahan di sekolah bandar juga dapat memberi kesan negatif kepada pihak sekolah jika tidak digunakan sebaik mungkin. Contohnya , pada zaman sekarang pelajar semakin berfikiran lebih tinggi dari pelajar zaman dahulu. Jadinya, guru-guru haruslah menyekat laman web yang tidak berfaedah di sekolah seperti facebook untuk mengelak pelajar membukanya ketika sesi pengajaran.
Secara keseluruhannya, kemudahan amat penting di setiap sekolah supaya dapat memberi semangat kepada guru-guru untuk mengajar di sekolah terutama kawasan luar bandar dan pendalaman. Selain itu juga, kemudahan juga penting untuk meningkatkan prestasi pelajar di sekolah luar bandar supaya tidak ketinggalan dari segi pendidikan.

4.0     CADANGAN DAN CARA MENGATASI JURANG PENCAPAIAN MATEMATIK MURID
Hakikatnya masih terdapat perbezaan pencapaiaan matematik antara sekolah luar bandar dengan sekolah bandar. Oleh itu, kita haruslah mengambil langkah yang berterusan dalam memastikan kemajuan pendidikan di bandar seiring dengan pendidikan di kawasan luar bandar. Bagi mengatasi masalah ini, semua pihak perlu terlibat bagi mengatasi masalah ini.
            Murid merupakan faktor utama menyebabkan terdapat jurang pencapaian antara sekolah luar bandar dengan sekolah bandar. Oleh itu, murid juga turut terlibat secara langsung bagi mengatasi masalah jurang pencapaian matematik di sekolah luar bandar dan sekolah bandar. Murid perlulah bersikap positif dan menanam minat yang mendalam terhadap matematik. Sikap positif murid amatlah penting bagi memberi semangat yang berterusan tidak kira di mana pun mereka bersekolah sama ada pendalaman atau bandar. Murid yang positif akan sentiasa berusaha dengan bersungguh-sungguh walaupun tanpa kemudahan yang lengkap. Apabila murid bersikap positif, murid akan lebih berminat untuk belajar matematik. Hal ini secara tidak langsung akan menaikkan semangat guru mereka untuk memberikan pendidikan yang terbaik.
            Selain itu, apabila minat semakin bertambah murid akan bersemangat untuk belajar dan menambah pengetahuan yang mendalam dalam matematik. Menurut kajian yang dilakukan oleh Baharudin Omar, Kamarulzaman Kamaruddin dan Nordin Mamat (2002) menunjukkan bahawa kurangnya minat pelajar terhadap matapelajaran matematik itu berpunca daripada sikap mereka yang beranggapan matematik adalah matapelajaran yang susah. Persepsi negatif ini menyebabkan mereka tidak memberi peluang kepada diri menerima matapelajaran itu sebagai suatu yang mudah untuk difahami. Apabila mereka mempunyai persepsi negatif terhadap matapelajaran tersebut, maka secara sendirinya mereka akan berasa tidak seronok menghadiri kelas matematik, mempelajari matematik dan berkemungkinan mereka lebih cenderung untuk ponteng kelas matematik. Dengan ini, tahap minat mereka terhadap matematik semakin lama semakin berkurang.  
Selain itu, murid juga perlulah menggunakan kemudahan sekolah dan persekitaran yang sedia ada dengan baik supaya dapat memaksimumkan pencapaian yang sedia ada. Hal ini akan menyebabkan murid akan berusaha mengakses maklumat tambahan di kawasan bandar semata-mata untuk menambah pengetahuan walaupun tinggal di kawasan luar bandar. Murid juga perlulah memanfaatkan kemudahan yang ada dengan menggunakannya dengan baik walaupun bilangan terhad. Sebagai contoh, bilangan komputer yang hanya sedikit,  perkakas makmal yang terhad dan alatan bantu mengajar yang kurang seperti set geometri. Murid akan bertambah meminati matematik dengan teknologi dan persekitaran sekolah. Faktor- faktor yang mengalakkan minat pelajar matematik ini boleh dibahagikan kepada dua bahagian, iaitu faktor luaran dan faktor dalaman. Faktor luaran yang dikaji adalah faktor guru, ibu bapa, rakan dan persekitaran. Manakala faktor dalaman yang dikaji pula adalah faktor diri sendiri dan psikolog dalam Johari dan Norsuriani (2011). Kekurangan dalam kemudahan sekolah dan persekitaran sekolah juga akan menyebabkan terdapat jurang pencapaian antara sekolah bandar dan luar bandar dari semasa ke semasa.
Cara mengatasi masalah ini dengan tindakan guru menggunakan kemudahan yang sedia ada dengan baik. Walaupun kebanyakkan sekolah luar bandar dahulunya kurang dari segi kemudahan namun kini kemudahan yang ada mampu dimanfaatkan sepenuhnya dengan inisiatif guru secara kreatif. Hal ini bagi memastikan murid terdedah dengan kemudahan yang sedia ada. Guru juga menggunakan kaedah pengajaran yang kreatif dengan alat bantu mengajar yang menarik sama ada buatan sendiri atau yang telah disediakan di sekolah. Guru juga merupakan perantaraan membantu murid kawasan luar bandar untuk terdedah dengan maklumat daripada teknologi canggih seperti menggakses maklumat daripada komputer. Namun, walaupun pembangunan infrastruktur teknologi maklumat dan komunikasi rancak dijalankan di kawasan luar bandar, latihan teknologi maklumat dan komunikasi masih tidak mencukupi. Pendekatan terhadap kemahiran teknologi yang kurang perlu diperbaiki untuk memastikan keperluan pengetahuan masyarakat di kawasan tersebut dapat dipenuhi.
Selain itu, ibubapa dan masyarakat juga perlu terlibat bagi mengatasi masalah kemudahan di sekolah luar bandar dan bandar. Masyarakat yang terlibat secara lansgsung adalah ibubapa dan penjaga murid yang perlu menyediakan peluang kepada anak-anak untuk memanfaatkan teknologi untuk pembelajaran mereka seperti komputer, kalkulator, buku-buku rujukan, buku-buku latihan dan program-program yang bermanfaat kepada pencapaian akademik murid iaitu program tuisyen dan sebagainya. Manakala melalui PIBG juga mampu memberi sumbangan kepada sekolah untuk menyediakan kemudahan lain seperti alat bantu mengajar, kepakaran dalam sesuatu bidang seperti pertukangan dan pendawaian bagi aktiviti penambahbaikkan kemudahan yang sedia ada di sekolah.
Selain daripada usaha kerajaan memperkembangkan prestasi pelajar di sekolah luar bandar, pihak swasta juga turut mempunyai peranan penting. Bagi pihak swasta, mereka mengambil inisiatif baru dalam meningkatkan mutu pencapaian pelajar di luar bandar di mana mereka membuka peluang kepada pelajar untuk menyertai program-program yang dianjurkan seperti kelas tuisyen percuma dan sebagainya. Hal ini akan memudahkan pelajar menelaah pembelajaran mereka dengan baik di samping meningkatkan pencapaian dalam peperiksaan. Selain itu, pihak swasta juga ada menganjurkan kelas kelab bestari yang mana kelab ini mendidik pelajar tentang cara mengulangkaji pelajaran dan sebagainya. Sehubungan dengan itu, secara tidak langsung pelajar di sekolah luar bandar akan dapat meningkatkan mutu pembelajaran mereka untuk mendapatkan keputusan yang cemerlang.
Pihak pengurusan sekolah juga memerlukan tanggungjawab untuk meningkatkan kualiti pencapaian murid. Antaranya pihak pengurusan sekolah perlu mengadakan pelbagai aktiviti atau program yang berunsurkan matematik. Hal ini dapat menarik minat murid untuk datang ke sekolah dan meminati subjek matematik. Melalui aktiviti ini, pihak sekolah dapat mencungkil bakat murid dalam penguasaan konsep matematik dan aplikasi dalam kehidupan mereka. Pihak sekolah juga perlu lebih terbuka dan mengalakkan guru membuat pembaharuan dan membuat sesuatu yang kreatif dengan menggunakan kemudahan sedia ada seperti bilik-bilik khas seperti makmal matematik yang sering dibiarkan tanpa digunakan sepenuhnya bagi pembelajaran matematik dan menggunakan alat bantu mengajar yang ada di sekolah yang telah diperuntukkan oleh kerajaan.
            Peranan kerajaan dalam memajukan sekolah luar bandar ialah menyediakan peruntukan yang besar untuk meningkatkan prasarana di sekolah luar bandar. Hal ini bagi mewujudkan kemudahan dan prasarana sekolah-sekolah di kawasan luar bandar. Contohnya dari segi bekalan air, elektrik dan sebagainya. Kita sudah sedia maklum bahawa sekolah di kawasan pedalaman, terutamanya di Sabah dan Sarawak masih ketinggalan dari pelbagai segi. Antaranya ialah dari segi pemodenan (pembangunan), kemudahan teknologi komunikasi maklumat (ICT) dan sebagainya. Ini disebabkan oleh faktor geografi, di mana kawasan sekolah ini terletak di kawasan yang terpencil dan tercicir, menyukarkan perhubungan atau komunikasi untuk berlaku, Seterusnya menyukarkan untuk kemudahan infrastruktur disalurkan. Ini akan meninggalkan impak yang negatif kepada para pelajar dari segi proses pembelajaran. Oleh itu, pihak yang wajib terutamanya kerajaan haruslah menyediakan tempat yang kondusif supaya para pelajar di kawasan pedalaman mendapat kemudahan yang sama atau sekurang-kurangnya dapat belajar dalam keadaan yang selesa sama dengan pelajar di bandar.
KPM dalam melaksanakan inisiatif merapatkan jurang pendidikan khususnya melalui komitmen untuk menyediakan keperluan asas dan infrastruktur sekolah di kawasan luar bandar. Sebagai contoh, di bawah inisiatif ini, yang juga dikategorikan sebagai Projek Berimpak Tinggi (HIPS) yang dilaksanakan di bawah National Implementation Task Force (NITF), KPM telah berjaya menyiapkan sebanyak 300 projek pembekalan air bersih bagi manfaat 120,000 pelajar serta penyediaan bekalan elektrik 24 jam kepada 432 sekolah di Sarawak. Dari segi pembangunan, KPM diarah untuk menyusun semula pelan pembangunan berdasarkan keutamaan. Beliau sendiri telah meminta agar fokus diberikan kepada usaha memastikan setiap sekolah daripada semua aliran dilengkapi kemudahan asas yang sepatutnya. Seperti di bawah RMK-9, sebanyak 8,282 projek ubah suai naik taraf bernilai RM732 juta telah dirancang untuk dilaksanakan khusus oleh kontraktor kleas F. Daripada jumlah ini, sebanyak 1,278 projek bernilai RM101.1 juta telah siap dilaksanakan; 2,438 projek bernilai RM94.4 juta sedang dalam pembinaan; manakala 5,844 projek bernilai RM537.2 juta berada dalam peringkat prabina. Perlaksanaan projek ini akan diberikan keutamaan dan diletakkan sebagai ‘fast track’.
Seterusnya program sekolah bestari merupakan salah satu langkah kerajaan untuk memajukan sekolah luar bandar iaitu melalui kerjasama kementerian pelajaran dengan perbadanan pembangunan multimedia (MDEC). Malahan, Jabatan pendidikan juga perlu memastikan prasarana yang lengkap dapat membaiki sistem pengajaran dan pembelajaran yang lengkap dapat membaiki sistem pengajaran dan pembelajaran agar lebih berkesan dalam memberi ilmu kepada pelajar. Kemudahan seperti makmal komputer juga dapat memberi peluang yang lebih kepada para guru untuk mengajar dengan berkesan kerana adanya alat bantu mengajar yang lebih baik. Jadi pencapaian akademik pelajar dapat diperbaiki demi melahirkan pelajar yang cemerlang serta berkaliber.

2 comments:

  1. Salam tuan, mohon bantuan agar dapat memberikan sumber rujukan bagi data di atas. Terima kasih didahulukan

    ReplyDelete
  2. Salam tuan, mohon bantuan agar dapat memberikan sumber rujukan bagi data di atas. Terima kasih didahulukan

    ReplyDelete