Pengenalan
Objektif asas dalam mana-mana sistem
pendidikan adalah untuk memastikan setiap murid dibekalkan dengan ilmu pengetahuan
dan kemahiran untuk berjaya dalam kehidupan. Dari segi sejarahnya, sistem
pendidikan Malaysia, seperti negara lain di dunia, memberi penekanan terhadap
pembangunan kandungan pengetahuan yang kukuh menerusi mata pelajaran seperti
Sains, Matematik dan bahasa. Walau bagaimanapun, terdapat kesedaran yang
semakin meningkat di peringkat global bahawa penguasaan 3M (membaca, menulis
dan mengira) sahaja tidak mencukupi bagi murid yang akan meninggalkan alam
persekolahan. Tumpuan bukan hanya kepada kepentingan memperoleh ilmu
pengetahuan, tetapi juga membangun kemahiran berfikir aras tinggi.
Prestasi murid Malaysia telah
meningkat sejak beberapa dekad yang lalu, namun pencapaian yang membanggakan
itu menghadapi risiko secara relatif dan mutlak. Hal ini disebabkan pertamanya,
sistem pendidikan negara lain dapat meningkatkan prestasi murid dengan lebih
cepat dan mampu mengekalkan momentum secara berterusan. Oleh itu, jurang
pencapaian antara sistem pendidikan Malaysia dengan negara lain semakin lebar.
Keduanya, pentaksiran antarabangsa menunjukkan prestasi murid Malaysia semakin
merosot. Sepanjang dua dekad yang lalu, pentaksiran antarabangsa seperti
Programme for International Student Assessment (PISA) dan Trends in
International Mathematics and Science Study (TIMSS) telah muncul sebagai kaedah
perbandingan langsung tentang kualiti keberhasilan pendidikan merentas pelbagai
sistem. Kaedah ini mentaksir pelbagai kemahiran kognitif seperti aplikasi dan
penaakulan.
2.0 Apa itu Trends in
International Mathematics and Science Study (TIMSS)
Ketika Malaysia mengambil bahagian
dalam TIMSS buat julung kalinya pada 1999, skor purata murid mengatasi purata
antarabangsa dalam Matematik dan Sains. Penyertaan yang terkini pada 2011 menunjukkan
prestasi murid Malaysia menurun ke tahap di bawah purata antarabangsa bagi
Matematik dan Sains, disusuli penurunan dari segi kedudukan negara.lebih
kritikal lagi, 35% dan 38% murid
Malaysia gagal mencapai tahap kemahiran minimum dalam Matematik dan Sains pada
2011, penurunan dua hingga empat kali ganda iaitu 7% dan 13% masing-masing pada
1999. Murid ini dikenal pasti memiliki penguasaan konsep asas Matematik dan
Sains yang terhad.
TIMSS merupakan pentaksiran
antarabangsa berasaskan kurikulum sekolah bagi mata pelajaran Matematik dan
Sains di seluruh dunia. Pentaksiran dibuat bagi mengukur prestasi murid pada
Gred 4 (bersamaan dengan Tahun4) dan Gred 8 (bersamaan dengan Tingkatan 2) yang
merangkumi dua aspek iaitu pengetahuan kandungan seperti Algebra dan Geometri,
dan kemahiran kognitif seperti proses pemikiran berbentuk pengetahuan, aplikasi
dan penaakulan. Ujian pertama kali ditadbir pada 1995. Pada masa ini, lebih 59
negara menyertai pentaksiran ini yang dikendalikan setiap empat tahun. Malaysia
menyertai TIMSS sejak 1999 dan melibatkan murid Tingkatan 2 sahaja.
Prestasi
Malaysia dalam pusingan pada 2003 menunjukkan beberapa penambahbaikan. Skor
Matematik menurun sedikit kepada 508 walaupun negara kekal mengatasi purata antarabangsa
dan kedudukannya meningkat ke tangga ke-10 daripada 45 negara. Pretasi Sains
meningkat 18 mata kepada 510, jauh mengatasi purata antarabangsa dan terletak
di tangga ke-20 daripada 45 negara. Keputusan pada 2007 dan 2011 pula
menunjukkan penurunan ketara bagi skor Matematik dan Sains di bawah purata
antarabangsa. Sehingga kitaran 2011, skor Matematik telah menurun kepada 440
mata (kedudukan 26 daripada 42 negara). Skor Sains merosot kepada 426 mata
(kedudukan 32 daripada 42 negara). Perincian pretasi murid dalam TIMSS 2011
berbanding sistem lain menunjukkan bahawa bilangan murid Malaysia yang
cemerlang adalah sedikit.
Sampel
Kajian TIMSS
·
Populasi
Murid
Tingkatan 2 di semua jenis sekolah di bawah KPM
·
Kerangka
Pensampelan
Semua
jenis sekolah di bawah KPM yang mempunyai murid Tingkatan 2
·
Pemilihan
Sampel Sekolah
150
buah sekolah dipilih secara rawak dengan menggunakan kaeadh Stratified Multi
Stage Cluster Sampling
·
Pemilihan
Sampel Murid
Sebuah
kelas tingkatan 2 dipilh secara rawak daripada setiap sekolah yang terpilih.
Semua murid dalam kelas tersebut dipilih sebagai sampel.
Instrumen
Kajian TIMSS
BUKU UJIAN
|
SOAL SELIDIK
|
·
12 buku ujian yang mengandungi
soalan matematik dan sains yang setara
|
·
Soal selidik murid
a) Sikap
dan konsep kendiri murid terhadap matematik dan sains
b) Harapan
ibu bapa
c) Aktiviti
murid dalam dan luar sekolah
|
·
Disediakan oleh panel pakar dari
seluruh dunia
|
·
Soal selidik guru (matematik dan
sains)
a) Latar
belakang
b) Proses
pdp
|
·
Berbentuk aneka pilihan dan
terbuka
|
·
Soal selidik sekolah
a) Staf,
enrolmen, peralatan, jumlah masa matematik dan sains serta LDP
|
·
Dwi bahasa (Bahasa Inggeris dan
Bahasa Malaysia)
|
|
Perbandingan
pretasi murid dalam TIMSS 2011 mengikut dimensi pengetahuan, aplikasi dan
penaakulan
Penganalisian data TIMSS memberi
gambaran lanjut tentang prestasi sistem pendidikan dalam Matematik dan Sains.
TIMSS mentaksir penguasaan kemahiran murid dalam ketiga-ketiga jenis kemahiran
kognitif yang berlainan iaitu mengingati kembali pengetahuan, mengaplikasi
pengetahuan dalam penyelesaian masalah dan kebolehan menaakul dalam
menyelesaikan masalah. Murid Malaysia tidak dapat menunjukkan prestasi yang
baik dalam ketiga-tiga dimensi ini.
Domain
Kognitif Matematik dan Sains TIMSS
a) Matematik
Pengetahuan
|
Aplikasi
|
Penaakulan
|
·
Mengingat semula
·
Mengecam
·
Mengira
·
Mengukur
·
mengklasifikasikan
|
·
Memilih
·
Mewakili
·
Model
·
Melaksana
·
Menyelesai masalah rutin
|
·
Analisis
·
Generalisasi
·
Sintesis
·
Justifikasi
·
Menyelesaikan masalah tidak rutin
|
b) Sains
Pengetahuan
|
Aplikasi
|
Penaakulan
|
·
Mengingat semula
·
Mendefinisikan
·
Menggambarkan
·
Menerangkan dengan contoh
·
Menggunakan alat dan prosedur
|
·
Membanding
·
Mengklasifikasikan
·
Menggunakan model
·
Menghubung
·
Mentafsir maklumat
·
Mencari penyelesaian
·
Menerangkan
|
·
Menganalasis
·
Mensistesis
·
Membuat hipotesis
·
Mereka bentuk
·
Membuat kesimpulan
·
Membuat generalisasi
·
Menilai
|
3.0 Faktor Penurunan
Prestasi Malaysia dalam TIMSS
Berdasarkan laporan terkini
pentaksiran TIMSS 2011 didapati prestasi Malysia kian merundum saban tahun
sejak penyertaan Negara dalam pentaksiran ini. Terdapat 4 faktor yang
mungkin menyumbang kepada kemerosotan
tersebut iaitu “Bahasa”, “Sumber Isi Rumah”, “Masalah Pelajar dan Guru” dan
juga “Corak Pendidikan Malaysia”.
3.1 Bahasa
Pada tahun 2003, dasar pendidikan di Malaysia telah
digubal dari penggunaan Bahasa Melayu sebagai bahasa perantaraan pengajaran
mata pelajaran Matematik dan Sains kepada penggunaan Bahasa Inggeris. Sebelum
kita membincangkan isu bahasa sebagai faktor penurunan pencapaian Trends in
International Mathematics and Science Study (TMSS), kita kenali dahulu mengapa
bahasa dijadikan alasan. Kajian-kajian terdahulu (Bassette,2004;Bershinky,
1993; Ma & Kishor,1997; TIMSS 2003) menunjukkan bahawa terdapat beberapa
sumber menyumbang kepada pencapaian pelajar seperti faktor demografi dan sikap
menyumbang kepada pencapaian pelajar. Menurut Bassette pada tahun 2004, sikap
terhadap mata pelajaran penting bagi seseorang pelajar untuk mengambilnya
sebagai satu mata pelajaran dan ia amat memberikan kesan kepada skor
pencapaian.
Bershinky (1993) berpendapat sikap dan demografi
adalah sumber yang turut mempengaruhi pencapaian matematik pelajar. Ma &
Kishor (1997) dan Mc Leod (1992) berpendapat bahawa sikap amat penting dalam
menentukan pencapaian pelajar dalam mata pelajaran matematik. Hal ini kerana Ma
& Kishor (1997) menyatakan murid yang mempunyai sikap yang positif terhadap
matematik akan berusaha dengan lebih berbanding dengan murid yang bersikap
negatif.
Selain itu, Abedi (2002), Abedi & Leon (1999),
Abedi, Leon & Mirocha (2003), Abedi & Lord (2001) dan Abedi, Lord,
Hofstetter & Baker (2002) juga menyatakan bahawa aspek latar belakang
bahasa mempunyai pengaruh yang kuat terhadap pencapaian Matematik. Menurut
Adnan Khamis (1985), Benson (1991) dan Abu- Rabia (1996), Kemahiran bahasa
adalah aspek penting bagi pelajar dalam menguasai sesuatu ilmu. Seandainya
kemahiran bahasa yang terhad akan menyukarkan seseorang pelajar untuk memahami
dan menguasai sesuatu bidang ilmu. Apabila kemahiran bahasa dapat dikuasai
dengan baik maka pencapaian pelajar dalam bahasa berkenaan juga akan meningkat.
Keadaan ini disebabkan pengetahuan dan kemahiran yang baik dalam bahasa kedua
akan memudahkan pelajar dapat memahami kehendak soalan dan menjawab dengan
lebih baik.
Beberapa kajian telah dilaksanakan untuk memastikan
adakah faktor bahasa perantaraan menjadi faktor penurunan peratus pencapaian
TIMSS di negara kita, Malaysia. Contohnya, laporan TIMSS mengenai faktor yang
dikaitkan dengan pencapaian Matematik dan Sains ialah kebanyakan negara
mendapati pelajar belajar mata pelajaran ini dalam bahasa keluarga (home
language) puratanya lebih tinggi pencapaian ujian TIMSS berbanding pelajar yang
belajar kedua-dua mata pelajaran ini dalam bukan bahasa keluarga atau bahasa
kedua iaitu bahasa asing. Hasil kajian TIMSS ini menunjukkan wujud hubungan
rapat antara proses pembelajaran Matematik dan Sains dalam bahasa asing. Selain
bahasa ibunda dengan kelemahan dalam prestasi mata pelajaran berkenaan. Semua
negara dalam kajian TIMSS 2007 yang pelajarnya menggunakan bahasa keluarga
dalam pembelajaran Matematik dan Sains di sekolah seperti Taiwan, Jepun, Korea,
Singapura, England dan Romania mencapai skor yang tinggi. Bahasa keluarga
Singapura adalah Bahasa Inggeris kerana sejak 30 tahun yang lalu bahasa ini
meluas digunakan dalam komunikasi harian di Singapura. Menurut Dr Isahak Haron,
laporan TIMSS 2007 Unesco mencadangkan bahasa keluarga digunakan dalam
pengajaran dan pembelajaran Matematik dan Sains di sekolah bagi memudah dan
mengukuh kefahaman konsep kepada pelajar.
Satu kajian yang telah dilakukan oleh Prof Dr Nor
Hashimah Jalaludin yang dijalankan pada tahun 2004 juga menunjukkan perkaitan
antara pembelajaran Sains dan Matematik dengan bahasa yang digunakan. Kajian
beliau melibatkan 971 orang pelajar bumiputera dan bukan bumiputera dalam
aliran kebangsaan dan jenis kebangsaan di bandar dan luar bandar. Kajian ini
juga dilaksanakan ke atas 43 orang guru yang berpengalaman mengajar dari 1
sehingga 20 tahun berumur melebihi 25 tahun pada tahun kajian ini dijalankan.
Kajian yang dijalankan menunjukkan 75% pelajar setuju belajar kedua-dua mata
pelajaran ini dalam Bahasa Inggeris mendatangkan masalah pemahaman dan 77%
setuju bahawa bahasa Melayu mampu menyampaikan mata pelajaran Matematik dan
Sains dengan berkesan. Kajian ke atas guru pula mendapati 96% guru setuju
pelajar semakin kurang minat dalam Sains dan Matematik diajar dalam Bahasa
Inggeris. 98% guru juga bersetuju pelajar mempunyai masalah memahami Sains dan
Matematik dalam Bahasa Inggeris.
Walaupun pelaksanaan PPSMI bermula semenjak 2003,
Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Cina (SRJKC) menggunakan bahasa Cina dalam
pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik bukan bahasa Inggeris.
Penggunaan bahasa Cina dan bahasa Inggeris pada pengajaran Matematik dan Sains
di SRJKC dibenarkan oleh Tun Mahathir Muhammad yang merupakan Perdana Menteri
pad masa itu disebabkan bantahan kuat dan permohonan daripada Dong Jiao Zong
dan pertubuhan Cina yang lain. Namun (dalam Cheong Yuen Keong), kebayakan
pertubuhan kaum Cina termasuk Dong Jiao Zong tetap menentang pelaksanaan PPSMI.
Mereka membantah penggunaan bahasa asing iaitu bahasa Inggeris untuk mengajar
Sains dan Matematik. Mereka berpandangan bahasa ibunda adalah bahasa pengantar
yang paling berkesan untuk kedua-dua subjek itu. Dia Jiao Zong turut membantah
pelaksanaan dasar dwibahasa itu kerana ia hanya adalah pelaksanaan sementara
waktu. Pelaksanaannya bukan sahaja tidak memenuhi prinsip pendidikan, malahan
melemahkan dan mengancam status quo bahasa Cina sebagai bahasa pengantar di SRJKC
( Dong Jiao Zong 2003; 2; 2007:19). Ibu bapa pelajar SRJKC pula bimbang dengan
pelaksanaan dasar dwibahasa ini akan memberi kesan negatif dari aspek intelek
dan rohani anak mereka. Hal ini disebabkan pelaksanaan dasar ini akan
membebankan pelajar, menyebabkan mereka merasa bosan, jemu dan seterusnya
menyebabkan mereka kebilangan minat dalam kedua-dua mata pelajaran ini. Dong
Jiao Zong juga menyatakan bahawa beliau menyokong usaha kerajaan meningkatkan
mutu bahasa Inggeris di kalangan rakyat, namun ia perlu dilaksanakan melalui
subjek bahasa Inggeris dan berlandaskan prinsip pembelajaran bahasa.
3.2 Sumber Isi Rumah
Sumber isi rumah
termasuklah status sosioekonomi keluarga banyak mempengaruhi tahap pencapaian
pelajar dalam pelbagai matapelajaran. Menurut Amir Hasan et.al (2009), latar
belakang status sosioekonomi merangkumi aspek bilangan isi keluarga, pendapatan
ibu bapa, pekerjaan ibu bapa dan aspirasi sesebuah keluarga, yang lazimnya
dikaitkan dengan komponen teras sosial dan ekonomi. Banyak kajian yang
dijalankan dan hasil kajian mendapati status sosioekonomi banyak mempengaruhi
tahap pencapaian pelajar dalm matematik khususnya dan matapelajaran lain amnya.
Menurut artikel yang
dikeluarkan oleh TIMMS & PIRLS
International Study Centre, terdapat empat kunci utama yang mempengaruhi
tahap pencapaian pelajar di sekolah iaitu, pendidikan ibu bapa, pekerjaan ibu
bapa, bilangan buku di rumah dan ketersediaan dua sokongan pembelajaran iaitu
sambungan internet dan mempunyai bilik sendiri. Kajian yang dijalankan
merangkumi tiga tahap sumber isi rumah iaitu lebih sumber isi rumah, beberapa
sumber isi rumah dan kurang sumber isi rumah.
Ciri-ciri sumber isi rumah adalah seperti berikut:
Lebih sumber
isi rumah
|
·
Sekurang-kurangya
salah seorang ibu bapa menamatkan pengajian diperingkat universiti dan
seorang daripadanya bekerja dalam bidang professional.
·
Mempunyai
lebih 100 buah buku di rumah.
·
Mempunyai
kedua-dua ketersediaan sokongan pembelajaran.
|
Beberapa
sumber isi rumah
|
·
Selain
daripada ciri-ciri lebih sumber isi rumah dan kurang sumber isi rumah.
|
Kurang sumber
isi rumah
|
·
Kedua-kedua
ibu bapa tidak mempunyai pendidikan melebihi sekolah menengah atas dan
kedua-duanya tidak bekerja dalam bidang professional.
·
Mempunyai kurang
daripada 25 buah buku di rumah
·
Tidak
mempunyai kedua-dua ketersediaan sokongan pembelajaran.
|
Tahap pendidikan ibu
bapa dan pekerjaan ibu bapa merupakan salah satu kunci di dalam aspek
sosioekonomi keluarga. Dalam artikel TIMMS
& PIRLS International Study Centre, kajian yang dijalankan menunjukkan
purata pencapaian pelajar dalam TIMMS 2011 lebih tinggi bagi pelajar yang
mempunyai ibu bapa yang berpendidikan tinggi berbanding ibu bapa yang kurang
berpendidikan. Kenyataan ini disokong oleh Amir Hasan et.al (2009) yang
menyatakan pelajar dari kalangan statusekonomi yang tinggi mendapat pencapaian
akademik yang lebih baik berbanding pelajar daripada status sosioekonomi yang
rendah dan sederhana.
Menurut Dahl &
Lochner (2012), pendidikan yang lebih tinggi membawa kepada kerjaya dalam profesion
yang lebih tinggi, status sosioekonomi yang lebih tinggi, dan lebih banyak
sumber isi rumah. Pendapatan keluarga juga telah terbukti mempunyai pengaruh
yang kuat ke atas pencapaian pelajar dalam membaca dan matematik. Ibu bapa yang
mempunyai pendidikan yang lebih tinggi sentiasa mempunyai kesedaran akan
pendidikan anak-anak mereka dan sentiasa meletakkan jangkaan yang tinggi
terhadap anak-anak mereka. Bagi membolehkan jangkaan mereka tercapai, mereka akan
menyediakan pelbagai kemudahan yang lebih kepada anak-anak mereka agar mereka
mendapat pendidikan yang secukupnya.
Bagi pelajar yang
mempunyai ibu bapa yang kurang berpendidikan, taraf hidup mereka juga
berkurang. Ada sesetengah pelajar dari golongan ini membuat kerja sambilan bagi
membantu meringankan beban keluarga mereka. Tindakan ini menyebabkan pelajar
mempunyai kurang masa untuk mengulangkaji pelajaran dan sekaligus menyebabkan
pencapaian mereka dalam pelajaran rendah. Ibu bapa yang kurang pendidikan juga
tidak mempunyai kesedaran yang tinggi akan tahap pendidikan anak-anak mereka.
Mereka lebih banyak mendedahkan anak-anak mereka kepada kemahiran-kemahiran
dalam membuat kerja dan bagaimana mendapatkan kewangan dengan mudah selain
daripada mempunyai pendidikan dan pekerjaan yang baik.
“Children growing up in homes with many books get
three year more schooling than children from bookless home.” (Kelly, J et al, 2010)
Bagi pelajar yang
mempunyai banyak buku yang disediakan ibu bapa di rumah, pencapaian mereka
dalam matematik lebih tinggi berbanding dengan pelajar yang mempunyai kurang
buku di rumah. Walaupun jumlah buku yang terdapat di rumah bukan kesemuanya
adalah buku ilmiah, sekurang-kurangnya ibu bapa menerapkan sikap rajin memabaca
dalam kalangan anak-anak meeka. Membaca jambatan ilmu. Perumpamaan ini
bersesuaian dengan pelajar yang lebih banyak membaca berbanding dengan pelajar
yang kurang membaca. Dalam TIMSS, tahap pencapain mereka lebih tinggi.
Sebaliknya bagi ibu bapa yang tidak mampu membelikan buku yang banyak kepada
anak-anak mereka, tahap pencapaian mereka dalam TIMSS adalah rendah. Ketersediaan
bahan bacaan di rumah begitu juga berkait rapat dengan pencapaian dalam
Matematik dan Sains serta dalam membaca. Kajian oleh IEA bagi TIMSS telah
menunjukkan bahawa secara konsisten bahawa pelajar dengan sejumlah besar buku
di rumah mempunyai pencapaian yang lebih tinggi dalam matematik dan sains.
Bagi pelajar yang
mempunyai kedua-dua ketersediaan sokongan pembelajaran iaitu sambungan internet
di rumah dan mempunyai bilik sendiri, mereka mendapat purata pencapaian yang
lebih tinggi dalam TIMSS berbanding dengan mereka yang hanya mempunyai hanya
satu daripada kedua-dua ketersediaan dan juga mereka yang tidak mempunyai
kedua-dua ketersediaan tersebut. Menurut Jackson et.al (2006), kanak-kanak yang
menggunakan internet mempunyai skor yang lebih tinggi pada ujian standard
pencapaian membaca dan GPAs tinggi daripada kanak-kanak yang kurang menggunakan
internet. Hal ini berpunca daripada pengetahuan pelajar yang tinggi mengenai
teknologi dan dunia tanpa sempadan yang banyak menghubungkan pelajar dengan
pembelajaran. Malah ada sesetengah guru yang mengesyorkan agar pelajar mereka
membuat latihan di alam maya. Bagi pelajar yang tidak mempunyai kemudahan ini,
mereka ketinggalan dari segi teknologi.
Menurut hasil kajian
yang dijalankan oleh Rohana, Nor Rashidah dan Zaidi (2009), dengan mempunyai meja belajar sendiri, bilik
sendiri dan komputer akan menjadi satu kelebihan kepada pencapaian mereka di
sekolah. Seseorang pelajar yang mempunyai bilik sendiri mempunyai privasi
mereka sendiri. Mereka boleh mengulangkaji dan membuat sesuatu kerja tanpa
mendapat gangguan luar tidak pelajar yang berkongsi bilik dengan adik-beradik
yang lain. Perkongsian bilik berlaku apabila taraf hidup kelurga mereka
sederhana atau rendah di mana ibu bapa tidak mampu menyediakan bilik
persendirian terutamanya apabila mempunyai ahli keluarga yang ramai.
Perkongsian bilik mengganggu pelajar yang inginkan privasi dalam mengulangkaji
pelajaran. Hal ini banyak menyebabkan keputusan pencapaian pelajar menurun
dalam TIMSS dan sebagainya.
3.3 Masalah Pelajar dan Guru
TIMSS (Trends in
International Mathematical and science study) anjuran International
Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA) ini
tujuannya adalah menfokuskan
kepada isi kandungan kurikulum iaitu sains dan matematik. Tambahan pula, TIMSS
ini juga untuk menguji yang apa yang hendak
diajar dan apa yang dipelajari oleh murid yang melibatkan pelajar dalam gred 4
dan gred 8 (Tingkatan 2). Seperti yang diketahui kedudukan Malaysia di dalam
sistem TIMSS ini semakin menurun sama ada dari segi matematik mahupun sains.
Dimana kita lihat pelbagai masalah yang timbul sehingga menyebabkan prestasi
dan kedudukan Malaysia merundum berbanding dengan negara-negara lain dimana
mempunyai peningkatan demi tahun ke tahun. Beberapa kajian yang dilihat
menyatakan bahawa terdapat beberapa faktor yang menyebabkan penurunan kedudukan
TIMSS iaitu dari segi guru, pelajar, pengurusan dan lain-lain. Seperti yang
kita tahu, guru dan pelajar memainkan peranan penting dalam melaksanakan
sesuatu sistem yang melibatkan pendidikan. Tanpa mereka maka tiadalah
pendidikan dan perancangan tersusun yang mampu melahirkan pendidikan yang
mantap dan hebat.
Faktor yang pertama adalah
berkaitan dengan guru iaitu kini kita lihat guru merupakan pendidik kepada para
pelajar dimana memerlukan pelbagai usaha
demi mendidik anak bangsa. Apabila berkata mengenai guru mesti melibatkan
kaedah pengajaran dan pembelajaran, pendekatan, pengurusan fizikal dan PdP dan
lain-lain. Beberapa hasil kajian menunjukkan bahawa masalah berkaitan amalan
strategi pengajaran yang kurang sesuai masih diamalkan walaupun telah banyak
usaha, langkah dan pendekatan penambahbaikan yang dilaksanakan oleh KPM. Pada
tahun 90-an, Jemaah Nazir Sekolah Persekutuan melaporkan bahawa terdapat lagi
guru yang masih menggunakan teknik pengajaran yang lama walaupun pada abad
kini. Sebagai contohnya, pengajaran berpusatkan guru, pengajaran bercorakkan
‘chalk and talk’, pengajaran yang tidak mengamalkan penerapan nilai-nilai murni
dan berorentasikan peperiksaan. Kaedah-kaedah ini sepatutnya tidak sesuai
digunakan oleh guru dalam kelas kerana kini merupakan zaman teknologi dan para
pelajar sekarang ini semakin maju dan pandai. Seorang guru tersebut haruslah
mengikut perkembangan semasa pendidikan supaya selari dengan perkembangan
pelajar dan memudahkan urusan pengajaran dan pembelajaran.
Selain itu, terdapat guru
menggunakan startegi pengajaran yang cenderung berorientasikan peperiksaan
berbanding pengajaran yang menitikberatkan kemahiran berfikir. Dimana guru akan
lebih fokus pada soalan-soalan peperiksaan sahaja yang lebih kepada menghafal.
Sebagai contohnya, guru akan menggunakan pendekatan behaviorisme dan latih tubi
yang berfokus kepada hafalan yang sering digunakan apabila hampir menjelang
peperiksaan SPM. Hal ini tidak akan melahirkan para pelajar yang berfikiran
kritis dan kreatif tetapi melahirkan pelajar yang kurang berfikir dan terbatas
pemikirannya.
Menurut John Conway (1985)
dalam Polya (1945) menyatakan bahawa tugas guru yang paling penting adalah
membantu pelajar menyelesaikan masalah. Menurut Polya (1985), pelajar perlu
belajar menyelesaikan masalah dengan kebolehan sendiri dengan bantuan dari guru
dan sifat terlalu bergantung pada guru akan melemahkan daya pemikiran dan bakat
pelajar seperti ‘spoon feeding’ dimana guru akan menyuap dari segi latihan,
nota, pembelajaran dan lain-lain sehingga menyebabkan pelajar kurang berfikir
dan hanya mengharapkan dari guru sahaja untuk memberi ilmu.
Menurut Gardner (2002),
penyelesaian masalah adalah suatu proses yang dirancang untuk mencapai tujuan
yang dikehendaki dalam sesuatu masalah dengan menggunakan pengetahuan dan
pengalaman yang diperoleh. Menurut Kementerian Pelajaran Malaysia (2004),
penguasaan kemahiran asas matematik pada tahap satu didapati belum memuaskan.
Jika pelajar tersebut meneruskan pembelajarannya pada peringkat seterusnya akan
menjadikan masalah ini lebih kompleks. Dapatan kajian TIMSS 2007 menunjukkan,
kadungan item dan taraf ujian matematik banyak tertumpu kepada penyelesaian
masalah rutin dan bukan rutin. Hal ini menunjukkan bahawa pelajar kita masih
lemah dalam menguasai soalan penyelesaian masalah. Tambahan lagi, kajian video
TIMSS (Hollingsworth,2003) mendapati bahawa hanya sedikit sahaja guru yang
menggunakan masalah yang mencabar di dalam PdP dalam kelas.
Selain itu, terdapat beberapa
kajian menunjukkan bahawa wujudnya perbezaan antara guru baru dan lama dimana
dari segi Pengetahuan Pedagogi dan Kandungan (PPK). Di mana kita boleh lihat
dalam kalangan para guru baru dan bakal guru amat bergantung kepada hafalan
rumus, petua dan peraturan, tidak mampu memberi alasan berasaskan pengetahuan
konseptual serta tidak berupaya menyelesaikan masalah yang memerlukan ‘dua
peringkat atau proses’ penyelesaian. Manakala kalau kita melihat para guru yang
berpengalaman pula mempamerkan PPK yang berpusatkan pelajar. Tambahan pula,
terdapat segelintir guru yang mempunyai kurang pemahaman terhadap masalah yang
dikemukan dan kurang pengetahuan untuk merancang strategi penyelesaian. Menurut
Polya (1957) mengemukan satu model iaitu mempunyai empat langkah utama iaitu
memahami masalah, memperolehi rancangan penyelesaian, menjalankan rancangan penyelesaian
dan menyemak semula. Oleh itu, penggunaan model dari Polya ini mampu
meningkatkan tahap pencapaian pelajar bagi subjek sains dan matematik jika guru
melaksanaknnya dengan betul dan bersungguh.
Selain itu, pengalaman guru
itu sendiri dalam mempelajari matematik di sekolah kurang menekankan kepada
penyelesaian masalah, kaedah pengajaran yang kurang baik serta terlalu
bergantung dengan buku teks (Aravena & Caamaño, 2009) akan menyebabkan
berlakunya masalah kepada pelajar. Di samping itu juga, guru yang kurang
kemahiran penyelesaian masalah akan gagal membimbing pelajarnya dalam
menyelesaikan masalah (Judy Anderson,2008). Hal ini kerana kualiti pendidikan
matematik dan sains sangat bergantung kepada guru dalam bilik darjah. Oleh itu,
guru harus bersedia menerima perubahan dalam pengajaran dan pembelajaran.
Menurut Azizi Hj. Yahya dan Elanggovan A/L m., Savarimuthu (2007) kepentingan
fahaman konsep dalam bidang ini amat penting demi membentuk pembelajaran
berkaitan penyelesaian masalah terutamanya matematik. Oleh itu, guru yang lemah
konsep sains dan matematik dan strategi pengajaran telah menyebabkan pelajar
mengalami masalah pembelajaran dalam sains dan matematik.
Terdapat
kajian-kajian yang lepas menunjukkan bahawa pelajar mempunyai minat dan sikap
yang positif terhadap sains dan matematik (Ghandiswari,2009). TIMSS 2007
melaporkan bahawa sikap dan minat pelajar terhadap sains dan matematik adalah
tinggi manakala keyakinan diri mereka dalam bidang ini adalah rendah. Walaupun
ramai pelajar mempunyai sikap dan minat yang tinggi tetapi terdapat beberapa
faktor yang menyebabkan mereka layak mengambil aliran sains tetapi sebaliknya
iaitu memilih untuk mengambil aliran lain. Antara faktornya adalah berkaitan
dengan persepsi dan kerisauan pelajar terhadap pencapaian yang rendah serta
kesukaran penguasaan konsep sains dan matematik yang lazimnya berkaitan dengan
kaedah dan amalan P&P dalam sains dan matematik. Tambahan lagi, mereka
menyatakan bahawa penilaian matapelajaran sains adalah ketat dan kesukaran untuk mencapai keputusan yang
cemerlang dalam matapelajaran sains dan matematik. Faktor yang kedua adalah
para pelajar beranggapan bahawa kurikulum matapelajaran sains dan matematik
sukar untuk dipelajari. Pemikiran seperti menyebabkan para pelajar berasa susah
tentang apa-apa yang dipelajari kerana minda mereka telah diset bahawa subjek
sains dan matematik ini sukar. Oleh itu, para pelajar ini tidak berani untuk
mengambil aliran sains walhal subjek ini amat seronok untuk dipelajarinya.
Pengaruh rakan sebaya juga menjadi salah satu
faktor yang menyebabkan mereka tidak mengambil aliran sains. Sebagai contohnya,
terdapat segelintir pelajar yang kurang minat belajar ini akan menghasut
rakan-rakan mereka atau menakutkan supaya tidak mengambil aliran sains kerana
bagi mereka sangat sukar untuk belajar kedua-dua subjek tersebut. Bukan itu
sahaja, malah terdapat segelintir ibubapa yang tidak kondusif terhadap sains
dan matematik. Dimana ibu bapa ini tidak menggalakkan anak-anak mereka untuk
mengambil aliran sains dan mengelakkan daripada anak-anak mereka rasa tertekan
jika mempelajarinya. Selain itu, terdapat yang beranggapan bahawa peluang melanjutkan
pengajian diperingkat tinggi adalah lebih kecil bagi pelajar lepasan jurusan
sains. Hal ini kerana mereka kekurangan pengetahuan dan pendedahan berkaitan
kerjaya graduan sains. Disini guru hendaklah memainkan peranan mereka dengan
memberi pengetahuan dan bimbingan kepada para pelajar mengenai pemilihan
kerjaya dalam bidang sains dan matematik supaya mereka nampak bahawa pekerjaan
dalam bidang atau aliran sains ini sangat luas.
Ramai
pelajar mengalami kesukaran pembelajaran dan mendapat pencapaian yang rendah
dalam matapelajaran sains dan matematik. Hal ini kerana mereka beranggapan
bahawa matapelajaran sains dan matematik
ini adalah sukar untuk dipelajari. Oleh itu, ini akan menimbulkan beberapa
masalah yang akan dihadapi oleh para pelajar seperti kesilapan konsep dan
miskonsepsi, kefahaman konsep sains dan matematik yang tidak mencukupi,
kelemahan penguasaan pengetahuan sains dan matematik dan kesukaran membina dan
menguasai konsepsi sains. Kesilapan konsep dan miskonsepsi ini sering berlaku
didalam pembelajaran sama ada subjek sains, matematik dan lain-lain. Bagaimana
perkara ini terjadi kerana pelajar salah menafsirkan definisi, konsep dan
penyelesaian sehingga menyebabkan pengetahuan yang salah itu dibina terus dalam
kognitif. Miskonsepsi adalah kesilapan yang dilakukan berulang-ulang. Dimana
pelajar itu tidak tahu merdeka melakukan kesilapan kerana mereka menjawap persoalan
berdasarkan kefahaman yang sedia ada. Sebagai contohnya, kita meminta pelajar
menyatakan bentuk sebiji bola. Kebanyakkan mereka akan menyatakan bahawa bola
berbentuk bulat padahal bola itu berbentuk sfera. Disini kita boleh lihat
berlakunya miskonsepsi dalam matapelajaran matematik. Faktor seterusnya adalah kefahaman
konsep sains dan matematik yang tidak mencukupi iaitu kefahaman konsep pada
tahap yang rendah dan lemah. Hal ini berlaku kerana tiadanya pembelajaran
masteri dimana pembelajaran ini akan memastikan semua pelajar akan menguasai
objektif pembelajaran yang ditetapkan. Pembelajaran masteri ini melibatkan
berpusatkan guru dan pelajar dimana guru akan memberi penerangan sedikt dan
kemudian diikut dengan video,soalan dan lain-lain yang melibatkan pelajar.
Sebagai contohnya, seorang guru akan menerangkan proses penghadaman kemudian
guru akan meminta pelajar membuat carta organ, proses penghadaman mengikut
kefahaman mereka atau mencari video untuk lebih jelas diterangkan. Dengan cara
ini, kita dapat mengetahui tahap kefahaman sesuatu konsep itu terhadap pelajar
itu.
Selain
itu, para pelajar ini juga lemah dari penguasaan pengetahuan dalam
matapelajaran sains dan matematik. Hal ini berlaku kerana tiadanya pembelajaran
konstektual dimana pembelajaran ini akan mengaitkan ilmu yang dipelajari dengan
pengalaman dan cara hidup kita seharian. Tambahan pula, pembalajran ini bukan
semata-mata teori tetapi dikaitkan dengan kehidupan seharian supaya kita lebih
jelas dengan apa yang kita pelajari. Sebagai contohnya, proses-proses
pendidihan, penyejukan, penjelwapan dimana kita sering melakukan dalam
kehidupan seharian dan guru itu hendaklah mengaitkan dengan pembelajaran pada
masa itu. Seterusnya adalah kesukaran pelajar membina dan menguasai konsep
sains iaitu seperti membuat hipotesis, pembolehubah, menganalisis data, dan
lain-lain. Disini guru dan pelajar hendaklah mengatasi masalah ini dimana
mereka hendaklah mengetahui kesalahan dan kelemahan mereka untuk menyelesaikan
masalah ini.
Terdapat
beberapa faktor yang boleh menentukan keupayaan pelajar dalam memahami konsep
sains dan matematik. Antaranya adalah keupayaan pelajar membina dan menguasai
konsepsi saintifik. Di sini guru haruslah menggunakan pembelajaran yang sesuai
supaya pelajar dapat menguasai konsep yang saintifik tidak kira sama ada dari
pembelajaran secara penemuan-penyiasatan dan lain-lain. Selain itu juga guru
hendaklah mengetahui tahap pemikiran kognitif pelajar sama ada tahap pemikiran
formal ataupun konkrit. Hal ini kerana jika guru mengetahui tahap pemikiran
pelajar akan memudahkan guru menrancang pembelajaran dan pengajaran. Sebagai
contohnya, guru memberi analogi kepada pelajar bagi pengetahuan yang abstrak
supaya memudahkan pelajar mengingatinya. Tambahan pula, kemahiran proses sains
yang lemah akan menyebabkan murid akan menjadi lemah dari segi kemahiran sains
seperti membuat hipotesis,pembolehubah dan lain-lain. Selain itu, terdapat juga
guru tidak tahu menggunakan teknik yang betul dalam beberapa kemahiran proses
sains. Sebagai contohnya, penitratan antara asid dan bes dengan menggunakan
teknik yang salah. Hal ini akan menyebabkan pelajar tidak dapat menguasai
konsep dan teknik sains yang betul. Oleh itu, setiap guru dan pelajar hendaklah
mengetahui kelemahan mereka ketika menjalankan PdP di dalam kelas dan memberi
kerjasama supaya misi menaikkan kedudukan TIMSS Malaysia ini akan terdapat
peningkatan dari tahun ke tahun.
3.4
Corak Pendidikan Malaysia
Pendidikan
memainkan peranan penting dalam perkembangan ekonomi dan pembangunan sesebuah
negara. Untuk itu, proses pembelajaran dan pengajaran yang berlaku di dalam
bilik darjah merupakan penentu utama kejayaan masa depan negara. Dalam ekonomi
global masa kini, kejayaan sesebuah negara bergantung pada pengetahuan, kemahiran
dan kompetensi yang dimiliki oleh rakyatnya. Maka tidak menghairankan sekiranya
sesebuah negara yang mempunyai rakyat berpendidikan tinggi mampu menjana
ekonomi dengan pesat demi kemakmuran negara. Pendidikan juga merupakan asas
pembentukan negara bangsa yang bersatu padu. Melalui pendidikan, individu
berpeluang meningkatkan kualiti hidup, menjadi ahli masyarakat yang berjaya,
serta aktif menyumbang kepada pembangunan negara (Pelan Pembangunan Pendidikan
Malaysia 2013-2025).
Tahap pencapaian
pelajar dalam peperiksaan utama di Malaysia seperti UPSR, PMR dan SPM dilihat
semakin meningkat saban tahun. Walaupun prestasi murid di Malaysia meningkat
sejak beberapa dekad lalu, namun terdapat risiko jurang pencapaian sistem
pendidikan Malaysia dengan negara lain semakin lebar. Menurut Pelan Pembangunan
Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025, risiko itu boleh dilihat melalui
pentaksiran antarabangsa terbaharu dikeluarkan oleh Kajian Trend Pendidikan
Matematik dan Sains Antarabangsa (TIMSS). Berdasarkan keputusan TIMSS 2011, 35
peratus dan 38 peratus murid Malaysia gagal mencapai tahap kemahiran minimum
dalam Matematik dan Sains, iaitu kenaikan dua hingga empat kali ganda
berbanding tujuh dan 13 peratus pada 1999. Melalui artikel Malaysian Insider,
Lim Kit Siang juga menyatakan terdapat kepincangan dalam sistem pendidikan
negara kerana Malaysia hanya mampu bersaing semasa warga sahaja namun tidak
dapat bersaing dengan pelajar negara lain bahkan apa yang menyedihkan ialah
beberapa orang pelajar terbaik malaysia hanya setaraf dengan pelajar sederhana
negara Korea.
Apabila
membandingkan Malaysia dengan Singapura. Negara yang terkenal dengan tarikan
Universal Studio itu jauh lebih baik prestasinya dalam pentaksiran TIMSS
berbanding Malaysia. Markah purata yang saban tahun juga sentiasa melebihi
markah purata yang ditetapkan oleh TIMSS. Memilih Singapura dalam membuat
perbandingan ada rasionalnalnya. Di samping rekod purata markah yang sentiasa
berada di peringkat atasan, Singapura juga telah di iktiraf sebagai negara yang
mempunyai sistem pemdidikan terbaik dunia pada tahun 2010. Faktor corak
pendidikan yang merangkumi tiga aspek yang menyumbang kepada penurunan prestasi
dalam TIMSS iaitu buku teks, tahap penilaian pelajar dan dasar kerajaan.
3.4.1 Buku Teks
Amnya, pengajaran
dan pembelajaran di Malaysia yang berorientasikan peperiksaan. Menurut Zul
Fikri, (2013) pengajaran disediakan untuk peperiksaan terutamanya PMR dan UPSR.
Guru-guru dilihat lebih memberi fokus kepada pembelajaran atau tajuk yang
ditanya dalam peperiksaan SPM dan PMR. Manakala bagi tajuk-tajuk yang tidak
ditanya dalam peperiksaan akan dipandang ringan tanpa mengambil tahu sama ada
pelajar dapat memahaminya dengan baik ataupun sebaliknya. Maka tidak hairan,
buku teks matematik pelajar Malaysia lebih berteraskan latih tubi dan langkah
demi langkah penyelesaian sesuatu masalah. Hal ini kerana, para guru
berpendapat jika seseorang pelajar itu rajin dan banyak membuat soalan latihan
yang mengandungi pelbagai bentuk soalan ramalan, mereka akan memperoleh
keputusan yang cemerlang. Maka dengan mudahnya pelajar yang mendapat keputusan
cemerlang diberi fokus lebih dan malangnya pemantauan ke atas pelajar-pelajar
corot secara sengaja atau tidak, dijadikan prioriti kedua. Jika pendidikan terus
berorientasikan peperiksaan, tidak dinamik serta tidak berteraskan perkembangan
ilmu untuk menghasilkan pemikiran kritis.
Selain itu,
soalan-soalan PMR dan UPSR tidak dinafikan telah diterapkan elemen-elemen
penyelesaian masalah dengan kritis seperti KBKK, tetapi peratus soalan-soalan
sedemikian hanya sedikit. Hal ini membenarkan pelajar-pelajar menggarap markah
sepenuhnya melalui soalan-soalan awal yang hanya memerlukan penghafalan fakta
dan sebagainya. Sub-soalan KBKK yang lebih mendalam di penghujung soalan utama
boleh diabaikan atau ditinggalkan tanpa menjejaskan markah keseluruhan pelajar
ataupun menggagalkan pelajar.
Seterusnya,
pembelajaran secara hafalan merupakan pendekatan utama dan dianggap sebagai
strategi terpenting dalam menghadapi peperiksaan (Tengku Zawawi, 2005). Di mana
Tengku Zawawi mendapati, pelajar menghafal sesuatu konsep yang mereka tidak
faham kemudian meluahkan bulat-bulat di atas kertas atau cara lain tanpa
pemahaman yang sebenarnya. Kajian mendapati antara punca kepada kemerosotan
pencapaian Malaysia dalam TIMSS ialah soalan dalam ujian TIMSS yang menjadi
penanda aras tahap pendidikan antarabangsa berbentuk kemahiran berfikir aras
tinggi, iaitu bukan mengingat sesuatu fakta, tapi bagaimana hendak
menggunakannya. Seperti yang kita tahu, bentuk soalan-soalan ujian TIMSS
menekan kemahiran aplikasi dan analisis. Jika pelajar Malaysia tidak diterapkan
atau dilatih dengan kemahiran ini, mereka tidak akan dapat menjawab dan
menyelesaikan soalan ujian TIMSS dengan baik.
Namun berlainan
pula fenomenanya di Singapura kerana American Institute of Research (2005)
menyatakan bahawa buku teks yang dikeluarkan oleh singapura membina pemahaman
tentang konsep yang mendalam melalui kepelbagaian kaedah penyelesaian dan
ilustrasi konkrit bagi konsep-konsep matematik yang abstrak.
3.4.2 Tahap Penilaian
Di Malaysia pelajar
akan di nilai dengan beberapa peperiksan penting sebelum boleh ke peringkat
yang seterusnya. Antara peperiksaan penting ialah UPSR, PMR, SPM,dan STPM
sebelum ke peringkat pengajian tinggi.
Hal ini menyebabkan
psikologi pelajar terlatih untuk menerima tekanan bahawa terdapat peperiksaan
penting yang perlu mereka hadapi pada setiap peringkat umur. Maka fokus mereka
akan menjurus kepada soalan-soalan yang akan ditanya pada peperiksaan tersebut.
Lantaran itu, guru juga turut mengambil jalan pintas yang mana mereka lebih
menekankan topik-topik yang akan ditanya dalam peperiksaan berdasarkan analisis
bentuk-bentuk soalan ramalan. Disebabkan keberhasilan pengajaran guru dinilai melalui
prestasi pelajar maka guru-guru akan melatih pelajar untuk menjawab soalan pada
topik tertentu sahaja dan mengabaikan topik lain yang mungkin tidak ditanya
dalam peperiksaan semasa. Oleh yang demikian, teknik penghafalan menjadi
pilihan tepat berbanding pemahaman konsep yang mendalam.
Singapura, pelajar
mereka akan menghadapi 2 peperiksaan sebelum ke peringkat pengajian tinggi
iaitu Primary School Leaving Education ( PSLE) dan juga O-level atau A-level.
Merujuk kepada peringkat sekolah menengah, pelajar singapura hanya perlu fokus
kepada O-level atau A-level yang merangkumi isi pembelajaran selama 5 tahun.
Oleh yang demikian, guru mereka lebih menekankan kepada pemahaman konsep yang
mendalam agar mereka dapat menjawab apa jua bentuk soalan.
No comments:
Post a Comment