Pendahuluan
Ilmu
merupakan sesuatu yang paling penting bagi menjalani kehidupan di dunia ini.
Ilmu itu tidak mudah diperoleh sekiranya tidak dicari dan dipelajari. Justeru
itu, setiap insan di dunia ini perlu berusaha untuk mencari dan menuntut ilmu sebanyak
mungkin dan haruslah meningkatkannya dari semasa ke semasa. Hal ini menjadikan
guru sebagai memainkan peranan yang sangat besar untuk membimbing dan
menjadikan generasi yang seterusnya menjadi insan yang berilmu.
Guru yang berkualiti ialah guru yang
memiliki sifat-sifat terpuji seperti jujur, ikhlas, amanah serta sabar dalam
melaksanakan tugas yang telah dipertanggungjawabkan kepada mereka. Selain
daripada itu juga, guru yang berkualiti juga ialah guru yang mempunyai sikap
positif dan berdaya maju seperti komited, dedikasi, prihatin, berwibawa, cekal
dan tidak mudah putus asa ketika menghadapi apa jua cabaran dan rintangan
semasa menjalankan tugas. Guru juga sentiasa berusaha meningkatkan ilmu dan
kemahiran yang ada serta sentiasa meneroka dan mencari kaedah yang pelbagai dan
sesuai bagi menarik minat murid untuk belajar. Setiap guru haruslah menjadi
yang berkualiti supaya dapat menyalurkan ilmu dan mendidik murid dengan lebih
berkesan. Guru yang berkualiti sudah tentu akan memastikan setiap muridnya
bukan sekadar berilmu ataupun lulus dalam peperiksaan sahaja bahkan juga
memastikan murid mereka mempunyai akhlak dan peribadi yang mulia lagi terpuji.
Bagi melahirkan guru yang berkualiti bagi menjamin masa depan dalam pendidikan
beberapa langkah dirancang dan dijalankan seperti yang terdapat di dalam
Rancangan Malaysia Ke-10 berkaitan dengan kualiti guru. Salah satunya adalah
dengan meningkatkan daya tarikan keguruan dan menghasilkan guru terbaik.
2.0 Meningkatkan Daya Tarikan Keguruan Dan Menghasilkan
Guru Terbaik
Kualiti
guru merupakan penentu utama kepada prestasi pelajar seperti ditujukkan dalam
carta dibawah. Pengalaman daripada sistem sekolah berprestasi tinggi global
menunjukkan bahawa prestasi pelajar akan hanya boleh ditingkatkan dengan
meningkatkan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah. Sistem
sekolah berprestasi tinggi berupaya menarik dan menerima hanya calon terbaik
sebagai guru, meningkatkan prestasi mereka secara berterusan serta memupuk
budaya berprestasi tinggi di sekolah. Dalam tempoh Rancangan, Kerajaan akan
mengambil pendekatan yang sistematik untuk meningkatkan kualiti guru baru serta
menambah baik kualiti dan profesionalisme guru sedia ada.(RMK-10, Bab 5)
Mempertingkatkan Kualiti Guru Baru Secara
Signifikan.
Setiap
tahun Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) menerima lebih 175,000 permohonan
untuk menyertai profesion keguruan dan 20,000 orang ditempatkan di sekoah.
Ramai pemohon tidak mempunyai sikap dan aptitude yang sesuai untuk menjadi
guru. Daripada permohonan kemasukan ke program latihan perguruan di IPG pada
tahun 2010, hanya tujuh peratus mendapat 7A dank ke atas dalam Sijil Pelajaran
Malaysia (SPM). Bagi Kursus Perguruan Lepasan Ijazah pula, hanya tiga peratus
pemohon mempunyai purata gred terkumpul 3.5 dan ke atas daripada 4.0. Ini
menunjukkan profesion keguruan bukanlah pilihan calon cemerlang.
Profesion keguruan di Australia atau
Singapura sentiasa menjadi pilihan utama siswazah. Di Republik Korea dan
Finland pula, kelayakan untuk memohon program latihan perguruan hanya terhad
kepada sepuluh peratus dan lima belas peratus siswazah terbaik daripada setiap
kohort. Syarat kemasukan yang ketat membantu meningkatkan imej profesion
keguruan sebagai profesion yang hanya menerima calon terbaik.
Menjadikan Profesion Keguruan Pilihan
Utama
Tujuan
menjadikan profesion keguruan pilihan utama adalah bagi mneraik siswazah
cemerlang menyertai keguruan adalah kritikal. Dalam tempoh rancangan, kerajaan
akan melancarkan kempen profil tinggi untuk meningkatkan kesedaran tentang
keguruan sebagai profesion yang berprestij. Selain daripada itu, kerajaan akan
menjadikan profesion perguruan sebagai kerjaya pilihan dengan menekankan empat
perkara iaitu:
Ganjaran Kewangan
Profesion
keguruan merupakan antara profesion yang menyediakan gaji permulaan yang
tinggi.
Pembangunan Kerjaya
Melalui tawaran baru untuk guru, prospek kerjaya
guru akan menjadi menarik dengan adanya peluang pembangunan profesionalisme
yang lebih luas selain daripada peluang kenaikan pengkat yang lebih cepat
kepada guru yang cemerlang.
Berprestij
Sebagai kerjaya elit, profesion keguruan akan
menggunakan criteria pemilihan dan proses penilaian yang ketat. Hanya calon
yang cemerlang akan diterima daalam profesioan ini
Pembangunan Nusa Bangsa
Profesion keguruan bertanggungjawab membentuk
generasi pemimpin masa depan dan penting dalam membawa Malaysia menjadi negara
berpendapatan tinggi.
Pengukuhan Latihan Perguruan Malalui
Latihan Praktikum.
Pengalaman
praktikum merupakan elemen penting dalam latihan perguruan kerana dapat memberi
pengalaman pengajaran dan pembelajaran secara sebenar di dalam bilik darjah. Seterusnya,
dalam sistem persekolahan terbaik seperti di Finland dan New Zealand, latihan
dan pengalaman praktikum guru pelatih, dari segi kualiti dan kuantiti, sentiasa
dipertingkatkan. Oleh itu, kerajaan akan mengambil langkah untuk meningkatkan
kualiti dan ketekalan latihan praktikum kepada guru pelatih seperti
memanjangkan tempoh latihan praktikum dan meningkatkan kerjasama guru
berpengalaman yang mempunyai kemahiran membimbing yang tinggi untuk menyelia
guru pelatih. Tambahan pula, dalam tempoh rancangan, latihan praktikum kepada
guru pelatih akan ditingkatkan melalui langkah berikut:
a. Kursus
Perguruan Lepasan Ijazah akan dilanjutkan satu tahun kepada satu tahun setengah
untuk meningkatkan pengalaman praktikum guru pelatih.
b. Jabatan
Pelajaran Negeri akan menyelaras penempatan guru pelatih di sekolah yang layak
melaksanakan program ini dan memantau pematuhan oleh guru pembimbing.
c. Guru
berpengalaman akan diberikan kursus pembimbing untuk meningkatkan kebolehan
membimbing mereka.
d. Program
praktikum akan menjadi sebahagian daripada prestasi sekolah dan guru
pembimbing.
Penghapusan Jaminan Penempatan Guru
Pelatih
Pada
masa ini, guru pelatih IPG dan Institut Pengajian Tinggi Awam (IPTA) dijamin
pelantikan sebagai guru tanpa mengambil kira prestasi mereka. Jaminan
pelantikan ini akan dihapuskan dalam tempoh Rancangan. Dengan ini, hanya guru
pelatih yang memperoleh pencapaian terbaik dan berkelayakan akan ditawarkan
jawatan guru. Penghapusan jaminan pelantikan ini bertujuan memastikan penetapan
keperluan kualiti minimum bagi guru baru.
Peralihan Kepada “Sistem Terbuka” Dalam
Latihan Guru.
Pelaksanaan
latihan perguruan akan diperluaskan kepada universiti swasta berbanding hanya
daripada IPG dan IPTA. Langkah ini akan meliberalisasikan sistem latihan guru
dan beralih kepada ‘sistem terbuka’ bagi menambah sumber guru terlatih. Dengan
pertambahan ini, lebih ramai guru pelatih yang cemerlang dapat dilantik sebagai
guru di sekolah rendah dan menengah. Pendekatan ini akan meningkatkan
persaingan di kalangan guru pelatih dan menambah baik kualiti sistem pendidikan
secara keseluruhan.
Tawaran Baru Untuk Semua Guru Bagi
Meningkatkan Kualiti Perkhidmatan.
Dalam
tempoh Rancangan, Kerajaan akan melancar dan melaksanakan Tawaran Baru yang
menyeluruh kepada semua guru bagi menjadikan profesion keguruan lebih menarik
serta meningkatkan profil dan profesionalisme kerjaya ini. Di samping itu,
Kerajaan akan meningkatkan guru berijazah di sekolah menengah daripada 89.4%
dalam tahun 2009 kepada 90.0% menjelang tahun 2015. Bagi sekolah rendah pula,
kadar ini akan ditingkatkan daripada 28% dalam tahun 2009 kepada 60% menjelang
tahun 2015. Tawaran Baru ini mengandungi tiga elemen:
a. Peluang
kenaikan pangkat yang cepat berdasarkan kecekapan dan prestasi;
b. Meningkatkan
pembangunan profesional berterusan (CPD) secara sistematik kepada semua guru
c. Kaedah
pengurusan prestasi baru yang lebih mantap.
Kemajuan Kerjaya Lebih Cepat Berasaskan
Kompetensi.
Kemajuan
kerjaya yang perlahan merupakan antara sebab utama siswazah di Malaysia tidak
memilih kerjaya perguruan. Sepanjang 30 tahun perkhidmatan, kebanyakan guru
menikmati hanya satu atau dua kali kenaikan pangkat sahaja. Mengikut dasar
kenaikan pangkat berasaskan tempoh perkhidmatan, pada kebiasaannya guru
mengambil masa selama 10 tahun untuk dinaikkan daripada gred permulaan ke gred
jawatan yang seterusnya.
Kemajuan kerjaya yang cepat untuk
guru berprestasi tinggi adalah penentu untuk menjadikan profesion keguruan
lebih menarik terutama kepada calon guru yang berpotensi tinggi. Pendekatan ini
juga membolehkan lebih ramai guru berpeluang mencapai gred yang lebih tinggi
dalam masa yang singkat dan dengan ini boleh membimbing guru baru lebih awal.
Melalui inisiatif Tawaran Baru,
pergerakan gred yang lebih cepat berasaskan kompetensi dan prestasi akan
dilaksanakan. Laluan cepat untuk kenaikan pangkat secara automatik akan diberi
kepada semua guru tanpa mengira tempoh perkhidmatan dan keperluan memajukan
permohonan. Sistem laluan kerjaya baru dijangka bermula pada tahun 2011 dan dilaksana
sepenuhnya menjelang tahun 2015.
Pembangunan Professional Yang Berterusan
Yang Bersesuaian Bagi Menyokong Pembangunan Keupayaan Dan Kemajuan Kerjaya.
Latihan
yang berfokus kepada bidang tugas baru berdasarkan kenaikan pangkat dan memberi
penambahbaikan kepada kebolehan pengajaran akan memberi faedah kepada guru.
Pada masa ini, tiada pendekatan yang sistematik berkaitan CPD dalam sistem
pendidikan. Pendekatan CPD yang menyeluruh akan dilaksana pada tahun 2011 dan
mengandungi elemen berikut:
a. Modul
CPD yang bersesuaian mengikut keperluan dirangka untuk setiap gred jawatan bagi
melengkapkan guru dengan peranan baru selepas kenaikan pangkat;
b. Modul
ini memberi lebih fokus kepada peluang pembelajaran di sekolah
c. Pelbagai
modul CPD seperti kursus latihan formal, pengajian pasca siswazah, pengajian
jarak jauh dan aktiviti bimbingan akan membolehkan guru membuat pilihan terbaik
untuk pembangunan kerjaya mereka tanpa mengganggu pengajaran dan pembelajaran.
Pelaksanaan Instrument Dan Proses Baru
Untuk Penilaian Dan Penaksiran Guru.
Kaedah
penilaian semasa ke atas guru adalah sama dengan penilaian penjawat awam yang
lain. Kaedah ini tidak mengambil kira prestasi pelajar, keupayaan sebenar
pengajaran atau kecekapan utama yang diperlukan dalam profesion keguruan. Skor
penilaian untuk guru akan menjadi lebih bermakna sekiranya ia dapat mengukur
prestasi sebenar guru, kurang subjektif dan berasaskan bukti.
Satu pendekatan baru yang selari
dengan amalan di sekolah berprestasi tinggi akan dilaksana pada tahun 2011
untuk memastikan penilaian dibuat secara tekal, objektif dan dapat memupuk
budaya cemerlang di sekolah. Pendekatan ini akan mengandungi instrumen baru
bagi menilai guru yang menggunakan kombinasi berwajaran beberapa aspek utama
seperti penekanan kepada pengajaran dan pembelajaran, nilai profesional,
aktiviti di luar kelas dan sumbangan kepada sekolah dan masyarakat.
Kesimpulan
Kesimpulannya, cabaran guru pada masa kini bukanlah
sekadar untuk memberi ilmu tetapi juga mendidik dan mengajar pelajaran untuk
menjadi seorang murid yang mempunyai daya fikir yang tinggi dan kritis, kreatif
dan berinovasi. Guru yang berkualiti akan menyahut cabaran tersebut dengan
berlapang dada dan akan berusaha sedaya upaya untuk menjadikan anak murid
mereka menjadi murid yan berinovasi. Dalam usaha guru-guru mendidik anak murid
mereka untuk menjadi insan yang berilmu dan berakhlak mulia, guru itu sendiri
juga perlu muhasabah diri untuk memiliki akhlak yang mulia seperti mana yang
diajar kepada anak-anak murid mereka. Dengan demikian secara tidak langsung
guru-guru akan menjadi contoh atau role
model kepada anak-anak murid mereka. Ingatlah apabila negara mempunyai
masyarakat yang berpendidikan tinggi maka kemajuan ekonomi akan meningkat. Jika
ini tercapai maka kita akan lihat Malaysia duduk sama rendah dan berdiri sama
tinggi dengan negara maju menjelang tahun 2020.
No comments:
Post a Comment